Kjempetransport i Trondheim

Natt til i forrige denne uken foregikk en transportetappe av de sjeldne i Spennconregi.

Fakta:

SpareBank 1 Midt-Norge skal bygge nytt hovedkontor i Søndre gate i Trondheim, og har valgt Teknobygg og YIT som entreprenører. Spenncon er totalunderentreprenør til Teknobygg og har ansvaret for leveranse av stål og prefabrikkert betong til hele råbygget.

Stålfagverket skal bli en del av et stort auditorium som skal skride over en indre glassgate. Stålfagverk er i to etasjer den ene halvdelen i friluft. Dette skal danne gulv og tak.

En åtte meter bred og 25 meter lang doning sørget for å frakte stålfagverk fra Spenncons fabrikk til byggeplassen for Sparebank 1 sitt nye hovedkontor i Trondheim.

- Jeg vil takke alle involverte for vel utført planlegging, HMS og gjennomføring av spesialtransporten. Den var nesten kjedelig begivenhetsløst etter det jeg har fått referert, og det er bra, sier Hermund Olsen, salgs- og prosjektsjef i Spenncon.

Å sveise sammen fagverkene på byggeplassen var i praksis ikke gjennomførbart. Et av delmålene til Sparebank 1 under byggingen er nemlig å minimalisere ulempene for omgivelsene under riving og bygging.

- Sammensveising på den svært trange byggeplassen ville i praksis ha ført til sperring av vei, bygging av telt for kontroll av temperatur og to mann på i tre uker, forteller Hermund Olsen.

Å gjøre sammensveisingen av fagverkene på byggeplass var derfor ikke forenlig med Sparebank 1 sin målsetning. Spenncon måtte tenke kreativt og finne et alternativ. Sammensveising på fabrikk og transport om natten ble løsningen.

- Dette har uten tvil demonstrert overfor oppdragsgiver og byggherre at vi vet hva vi driver med. Nå skal vi evaluere operasjonen med alle involverte og oppsummere hva som gjorde at det gikk bra og hvorfor, samt notere eventuelle forbedringspunkter, forteller Olsen.