Ulriken643

Ulriken643

Sted: Ulriken

Prosjekttype: Anlegg

Totalkostnad eks mva: 33 millioner kroner

Byggherre: Substansia

Prosjektledelse/-koordinering: Substansia

Arkitekt: 1:1 Arkitekter

Interiørarkitekt: Interiørplan

Underentreprenører og leverandører: Riving: Litnobygg - Betong- og murarbeider: OBAS Vest - Smed: Hugo Holte - Tømrer og maler: Litnobygg - Interiørsnekkeri: Interiørsnekkeriet - Taktekking og ventilasjon: Fana Blikk - Glass: Hole Glass - Rørlegger: Grevstad - Elektro: Fana Elektro - A/V-utstyr: JBS Jansen Broadcast Support - Reklameskilt: Flex Reklame - Kommunikasjon: Boska Reklame - Grafisk design: Trendspotter - Byggavfall: Leknes Containerservise - Flytransport: Fonnafly Voss Helikopter

Christian Foss har kjøpt Ulriksbanen og gjennomført totalrenovering og utviklet forretningskonseptet.

Ulriksbanen er en av de mest kjente severdighetene i Bergen, sammen med store attraksjoner som Bryggen, Fisketorget, Gamle Bergen, Akvariet, Fløibanen, Sportsklubben Brann og seilskipet Statsråd Lemkuhl.

Ulriken643

Renoveringen omfatter nye gondoler, oppgradering av øvre og nedre stasjon, ny hovedmotor, hjelpemotor, bærevaier, trekkvaiere, drivverk, elektronisk styringssystem, kommunikasjonssystem og opprustete utomhusanlegg.
   
Utviklingen av konseptet omfatter den nye restauranten Skyskraperen i nytt restaurantbygg, butikk for fjellklær og fjellutstyr i øvre stasjon og samarbeid med Exin om ulike aktiviteter som fjellklatring, rappellering, paragliding, downhill sykling og GPS-turer. Anne Rosvold som driver Exin er nettopp valgt til årets grunderkvinne i Bergen. Mange av gjestene vil kjøre fra Lidohjørnet i Bergen sentrum til nedre stasjon i to dobbeltdekkerbusser som går hver halve time. Det nye konseptnavnet for Ulriksbanen er Ulriken643, som våkne lesere forstår er høyden på Ulriken, Bergens høyeste og mektigste byfjell.

33 millioner kroner

Det har kostet 33 millioner kroner eks mva å utvikle og renovere Ulriksbanen. Tiltakshaver er Ulriken Taubaneselskap AS. Arkitekter har vært Arvid Bjerkestrand i 1:1 Arkitekter og Einar Salomonsen i Interiørplan. Byggearbeidene har skjedd i delte entrepriser. Arbeidene startet 3. januar i år og ble avsluttet 1. mai kl 11.59, ett minutt før åpning.   

Perle og Bruse

Ulriksbanen ble etablert i 1962. Den er 1.120 meter lang og har en høydeforskjell på 550 meter. Selve turen tar fem minutter. Det er plass til 25 personer i hver gondol. De nye gondolene har fått de samme fargene og navnene de gamle hadde. Perle er gul og Bruse rød. Tur/retur billetter koster 145,- for voksne og 75,- for barn under 16 år. Foss håper på 150.000 påstigninger årlig. Forventet omsetning er 17 millioner kroner.

Fjellstøvler og høyhælte sko
Restauranten Skyskraperen (navnet passer godt siden toppen av Ulriken av og til er innhyllet i skyer) skal være egnet for alle brukere, både de som tar banen opp og for fjellvandrere. Restauranten er tilrettelagt for alle typer møter og selskaper.
   
Restaurantbygget er tilnærmet kvadratisk og har bærekonstruksjon av søyler og dragere i stål, med Siporex elementer over stålet. Taket er papptekket og isolert. Fasaden mot sørvest har forblending av tørrsteinsmur. Mot sørøst er det Rheinsink på fasaden. De to andre sidene har glassfasader fra gulv til tak. Innvendig er det Altaskifer på gulv, innredning i heltre eik og mye LED-belysning. Innredningen er spesiallaget av Interiørsnekkeriet fra Sandviken. Inne i restauranten er det plass til 100 gjester, mens det er 63 sitteplasser på terrassen.
   
Det er kokken Arthur som driver restauranten. Han er en av de flinkeste kokkene i Bergen og opptatt av å lage ærlig mat basert på gode, kortreiste råvarer. Foss sier det er viktig at restauranten tilbyr mat som er bergensk. På dagtid blir det a la carte lunsjmeny med fem-seks ulike retter. Om kvelden blir det en fireretters meny med bordbestilling. Menyen vil variere etter hvilke råvarer som har sesong.

Enorme logistikkutfordringer
Foss forteller at logistikk var den største utfordringen i dette prosjektet. – Tilkomsten er ikke enkel uten vei og når banen ikke var i drift. Vi fikk flydd opp tre campingvogner med helikopter. De fungerte som brakkerigger. På grunn av vinterstormer var det viktig med rask riving og raskt tett bygg. Det var flere dager arbeiderne måtte grave seg ut av campingvognene. Vinden kan være ganske kraftig på Ulriken.  
   
Mellom 130 og 140 personer har vært med på byggingen av Ulriken643. Arbeidene har skjedd uten noen skader på personer. Alt byggavfall er sortert. Foss sier at viktigste lærdom fra prosjektet er viktighet rundt logistikk. – Vi har planlagt ned til halvdagsnivå.

Løfte restaurantbygget

Sivilarkitekt Arvid Bjerkestrand i 1:1 arkitekter forteller at noe av utfordringen var å finne effektfulle løsninger på ombyggingen slik at anlegget fremstod som ferskt og friskt innenfor det vedtatte budsjett og en stram fremdrift. – Målet var å skape et rent arkitektonisk uttrykk som fremhevet det omliggende landskap, ved å benytte en materialpalett inspirert av naturen (stein og lav) og banens industrielle preg (stål og betong). Stasjonsbyggene ble oppgradert ny taktekking, nye glassfelt rund perrongene, maling av alle overflater og et helt nytt interiør. Restaurantbygget har gjennomgått en komplett modifisering som gir bygget en retning og ny kraft. Inngangsfasaden er kledd med naturstein, og kan gi assosiasjoner til en beskyttende steingard. Fasaden mot Ulrikens topp er mer skulpturell, kledd med skiferfarget zink. Mot Bergen og mot varden på nordsiden åpner bygget seg mot utsikten. Alle overflater er robuste og vedlikeholdsfrie.

Ressursgruppe

Christian Foss har siste årene stått bak mange spennende utviklingsprosjekter i Bergen. – Jeg ser etter objekter som i utgangspunktet er bunnsolide med underliggende substans, men som enten omdømmemessig er nede for telling eller som bygningsmessig er betydelig slitt på overflaten. Det er veldig viktig at kjerneproduktet i bunnen er substansielt. Så bygger vi en kommunikasjonsplattform i en språkdrakt som kan fornyes hele tiden. Produktet må til enhver tid være dagsaktuelt.
   
Etter at han har funnet et mulig prosjekt setter Foss sammen en ressursgruppe av personer med spesialkompetanse. I Ulriken643 var gruppen på ti personer. – Det er den største gruppen jeg har arbeidet med. Hovedmålgruppen for Ulriken643 er begrensere. Tar lokalbefolkningen til seg prosjektet kommer turistene også. Derfor har vi spurt oss hva som skal til for at Ulriken643 skal bli en arena for bergensere.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter