Tjønnøybrua åpner 11. oktober

Lørdag 11. oktober er det nok en gang klart for stor brofest på ytre-Averøy da Møre og Romsdal fylkeskommune, Averøy kommune og Statens vegvesen Region midt inviterer til åpning av den nye Tjønnøybrua på fylkesvei 251.

Den offisielle åpningen skjer på Tjønnøybrua kl. 1300. Det er den nærmeste naboen til broa, 82 år gamle Olise Haugnes som får æren av å kutte snoren - assistert av ordfører John Harry Kvalshaug, fylkesordfører Ole E. Øverland og regionvegsjef Elisabeth Schjølberg. Når snoren er kuttet blir det marsj over nybroen og videre frem til forsamlingshuset Øytun, der det blir invitert til åpent hus med bacalao og underholdning. Den nye Tjønnøybrua er en fritt-frembyggbro i betong. Den har en totallengde på 270 meter og et hovudspenn på 130 meter. Broen har en totalbredde på 9,3 meter, fordelt på to kjørefelt på 3,1 meter og et fortau på 2 meter. Byggingen av Tjønnøybrua startet i august 2002, og i prosjektet inngår også bygging av tilførselsveiar og riving av eksisterende bro, som ble bygd i 1970. Den gamle Tjønnøybrua blir revet våren 2004. Statens vegvesen er på vegne av Møre og Romsdal fylkeskommune byggherre for Tjønnøybrua, og det er AF Selmer Skanska/Christie & Opsahl som har stått for prosjektering og bygging gjennom en fikssumkontrakt med byggherren. Den nye Tjønnøybrua ble vedtatt som ein del av fylkesvegplanen 2002-2005 i samferdselsutvaglet i Møre og Romsdal i september 2001. Prosjektet er i helhet finansiert med fylkeskommunale midler og kostnadene blir under overslaget som er på 62 mill. kroner. Med byggingen av den nye Tjønnøybrua, er den siste av i alt fire fylkesveibroer på viktige veier for fiskerinæringen og industrien på ytre-Averøy utbedret. Veiene har forholdsvis liten total trafikk, men delen av store og tunge kjøretøy er stor. Problemet for tungtrafikken var at broene ikke var godkjent for 10 tonn akseltrykk, noe som hovudveiane elles er. Flere av broene hadde også store skader i form av riss i betongen og rusten armering. Uten større reparasjoner ville akseltrykket blitt satt ned. I alt er det investert rundt 105 mill. kroner i Hendstraumbrua, Langøybrua, Busundbrua og Tjønnøybrua.