Lavere gulv, mer nyttelast

Ford Transit-serien utvides nå med en forhjulsdreven modell med lavere gulv og 1.5 tonn nyttelast, som er klasseledende.

Frem til nå har forhjulsdrevne Ford Transit med lavt gulv bare hatt 1-tonns nyttelast, og den nye modellen vil utvilsomt øke seriens attraktivitet hos blant andre stykkgods-transportører og håndverkere. Nye Ford Transit tok den europeiske transportbransjen med storm, idet Ford var den eneste som kunne levere både for- og bakhjulsdrevne biler bygget på samme basisplattform. Dette ga kundene tilgang til markedets største utvalg av varebiler, kombinertbiler, minibusser og chassis med førerhus. Med 100 mm lavere lastehøyde enn på modeller med bakhjulsdrift gir den nye Transit-modellen lettere lasting og losing, samtidig som den gjennom mer nyttelast kan ta med mer last pr tur. Blant aktuelle kunder er firmaer som frakter mange forskjellige typer varer uten bruk av paller i løpet av dagen, der lavt gulv er avgjørende for effektiviteten. I pakt med Fords tradisjoner vil også denne Ford Transit-modellen bli tilgjengelig med et bredt utvalg av motorer og karosserityper. Det betyr i praksis nesten alle kombinasjoner av kort, mellomlang og lang akselavstand med lavt, halvhøyt og høyt tak. Den nye modellvarianten vil også kunne leveres som varebil, kombinertbil, minibuss med inntil 14 seter og chassis med enkelt førerhus. Tilgjengelige motorer er en 2.0-liters, 100-hesters Duratorq Tddi og en 125-hesters 2.0-liters common-rail Duratorq TDCi-enhet.. - Vi har alltid sagt at Ford Transit-serien vil utvikles til å møte stadig økende kundekrav. Den nye modellen med lavt gulv og 1.5 tonns nyttelast viser at vi lytter, sier Paul Morel, direktør for Fords europeiske nyttekjøretøyvirksomhet. - Transit er så viktig for oss at vi vil fortsette å forbedre den og lansere nye modellvarianter før konkurrentene våre, fastslår Morel.