Et nasjonalt løft?

Mange politikere vi har snakket med sier at Nasjonal Transportplan nå er blitt et styringsinstrument og ikke en ønskeliste. Regjeringens forslag til bevilgninger på 321,9 milliarder kroner i perioden 2010-2019 ble vedtatt av Stortinget i dag. Dette er 100 milliarder kroner mer enn i den forrige transportplanen. Men om dette virkelig blir slik vil vise seg når de årlige statsbudsjettene legges fram.

Følger ikke politikerne opp vil det igjen bli sådd tvil om politikeres moral.

Opposisjonen ville selvsagt bruke mer penger enn den rødgrønne regjeringen. For vår del mener vi at det er både rom og behov for å bruke mer penger. Det virkelig enestående som har skjedd det siste året er vedlikehold er prioritert kraftig opp. Men vi har et enormt etterslep - og det vil ta mange år for å komme à jour med vedlikeholdet.

Ellers er det mange som vil prioritere høyhastighetstog. Det kan kanskje være rett. Men vi mener likevel at både NSB og Jernbaneverket nå må rydde opp i de daglige skandaler. Det går omtrent ikke en dag uten at vi hører om signalfeil, bemanningsproblemer og mangel på materiell. Tilliten til jernbanen i Norge er på et lavmål. Stakkars de mennesker som daglig er avhengig av toget.

Norge er ikke det enkleste land i verden når det gjelder utbygging av samferdsel. Nå synes det å bli bevilget betydelig mer penger enn før. Vi mener at det som må prioriteres er alle landets hovedfartsårer. Det er blodårene i det moderne samfunn.