Lanserer Forvaltning 1.0

Holte Byggsafe relanserer programmet Forvaltning 1.0 med nye funksjoner og med et nytt og forbedret brukergrensesnitt.

Programmet er utviklet i samarbeid med Opplysningsvesenets fond (OVF) og er spesielt egnet for eiendoms- og byggforvaltere som ønsker å ha kontroll over vedlikeholdsplanlegging og løpende forpliktelser knyttet til eiendom og bygg.

- OVF har vært med som pilotbruker av programmet i utviklingsfasen, sier Bjørn Brunstad, administrerende direktør i Holte Byggsafe. De er en av landets største grunneiere og er blant annet eier av mange prestegårder, presteboliger, festetomter og store skogarealer. Med Holte Byggsafe Forvaltning kan de nå registrere nøkkelinformasjon om eiendommene, registrering av dynamikken i eiendomsforvaltningen og gjennom økonomimodulen vil de kunne holde løpende økonomisk oversikt på bestillinger og regnskapsrapporter. I tillegg kan de lagre tegninger og bilder, forteller han. Alt finnes på ett sted, hvilket letter det daglige arbeidet og gir dem bedre oversikt.

God eiendomsforvaltning kan defineres som det å gi brukerne gode og effektive bygninger til lavest mulig kostnad. Holte Byggsafe har i en årrekke tilbudt programvare som hjelper virksomheter til å drifte og vedlikeholde bygg, anlegg og eiendom. Holte Byggsafe Forvaltning 1.0 lar virksomheten holde oversikt over og knytte data, dokumenter og oppgaver til sin eiendomsportefølje. Bygg- og eiendomsforvaltning medfører ofte en stor grad av datainnlegging og rapportering. Holte Byggsafe Forvaltning 1.0 er derfor utviklet med fokus på å gjøre innlegging av data og gjenfinning av data, registret på eiendommer og bygninger, enklest mulig. I tillegg skal det være enkelt å kunne kjøre ut rapporter som kan brukes som input i virksomhetens kjerneprosesser.

Programmet kommer også med en mulighet for å tilleggslisensiere et eget økonomistyringsverktøy, - Prosjektøkonomi. Prosjektøkonomi modulen knyttes opp mot et enkelte bygg og gjør det mulig å føre regnskap over særskilte utbedringsoppgaver knyttet til dette bygget. Dette er viktig for virksomheter som ønsker å ha en løpende totaloversikt over budsjettmessig status knyttet til eiendoms- og byggporteføljens forbedringsprosjekter.

 PricewaterhouseCoopers og Multiconsult utførte i 2008 er kartlegging av dagens bygningsmessige situasjon etter oppdrag fra Kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS). De kartla til sammen 40 prosent av den totale kommunale bygningsmassen, og resultatet var oppsiktsvekkende. Anslaget for vedlikeholdsetterslepet i Norges kommuner ligger et sted mellom 90 og 142 mrd kroner. Kommunene i Norge står foran store utfordringer i form av administrering og oppfølging av sin bygningsmasse. Forvaltning 1.0 kan bidra til bedre oversikt over den totale bygningsmasse.