Takstmenn for felles takster

Norges TakseringsForbund jobber i disse dager med å standardisere flere areal- og takstbegreper som brukes av norske takstmenn. En konsekvens kan bli en sammenslåing av landets fire takstorganisasjoner.

I dag er det fire takseringsorganisasjoner i Norge. Disse operer med ulike definisjoner for en rekke begreper, som for eksempel areal. Det betyr blant annet at huskjøpere ikke uten videre kan sammenligne informasjon om boligareal, nettoareal og andre arealtyper i rapporter fra ulike takstmenn. Det er ikke rart at det oppstår misforståelser og uenighet av og til, når takstmenn er nødt til å bruke ulike definisjoner av arealbegrepene, sier administrerende direktør Arne Støbakk i Norges TakseringsForbund (NTF). Et godt eksempel er hvordan begrepet boligareal er gitt avvikende definisjoner, og hvordan lover, forskrifter og regelverk som finnes i Norsk Standard kan gi grunnlag for ulike fortolkninger, sier Støbakk. Støbakk mener det kan bli nødvendig med en sammenslåing av bransjeorganisasjonene for å få til en samordning av takstbegrepene og rapporttypene. Det vil for eksempel gjøre det lettere for oss å standardisere arealbegrepene, sier Støbakk. Ulike takster Mange forbrukere blir forvirret over takstbegrepet. Det er ikke så rart. En takst er nemlig ikke alltid en takst, sier Støbakk. Takseringsorganisasjonene har ulike rapportløsninger. Selv om rapportene bærer samme navn, som for eksempel takst eller tilstandsrapport, trenger de ikke bety det samme, sier Støbakk. Forutsatt at bransjen fortsatt har mulighet til å tilpasse rapportene til behovene som over tid oppstår i markedet, mener Støbakk at man er best tjent med et felles rapportsystem fra alle i bransjen. Han tror problemet med ulike begreper og rapporter vil vedvare så lenge det ikke eksisterer et samlende forum for faglig arbeid. Så lenge fire organisasjoner har "vetorett" på eventuelle justeringer vil det ikke være mulig å markedstilpasse produkter. En standard, i form av et offentlig "diktat", vil heller ikke gi det nødvendige rommet for markedstilpassing, mener Støbakk. Takstmennenes rapporter må både være entydige sett med forbrukernes øyne og fleksible over tid for å tilfredstille endringer i markedets behov, påpeker Støbakk. Bransjen må selv komme frem til en løsning og en standardisering av begrepene. Hvis ikke vi klarer å samle oss, er alternativet at myndighetene går inn og detaljregulerer bransjen. Det er vi ikke tjent med, og vi tror heller ikke at myndighetene er særlig interessert i å delta i en slik detaljstyring, sier Støbakk. Utvalg nedsatt For å se på takseringsbransjens rolle i forbindelse med eiendomstransaksjoner og forbrukernes behov for standardiserte rapporter og begreper, er Barne- og familiedepartementet i ferd med å nedsette et utvalg som skal vurdere takseringsbransjen og komme med anbefalinger. Vi er positive til dette og ser frem til resultatet. NTF er den eneste av organisasjonene som har en klar målsetting om å få samlet alle takstmenn i samme organisasjon, og vi har stor tro på at det ville virke positivt for de forbrukerbehovene som har kommet til uttrykk, sier Støbakk.