TØI: Viktig at alle tall kommer på bordet

Høyhastighetstog i Norge vil medføre helt andre bevilgninger til samferdsel enn det politikerne er villig til å bruke i dag. Denne klare advarselen kommer fra eksperter på jernbane.

- Det er positivt at en vil utrede dette grundig slik at alle forhold blir klarlagt, sier Kjell Werner Johansen, økonom og avdelingsleder for økonomi og logistikk ved Transportøkonomisk institutt (TØI) i Oslo.

Han viser til enorme sprik i tidligere beregninger av både kostnader og virkninger av høyhastighetstog i Norge.

Svært dyrt
At dette blir dyrt for det offentlige er han imidlertid ikke i tvil om. Hovedgrunnene er at slike baner er svært dyre å bygge og drive samtidig som befolkningsgrunnlaget er lite i forhold til de meget tunge investeringene slike baner vil medføre. Derfor er det viktig at politikerne får mest mulig kunnskap om økonomi, miljø, regionale effekter osv. på bordet før de tar en beslutning, slik flertallet på Stortinget ber om i innstillingen til Nasjonal transportplan.

Jon Inge Lian, forskningsleder ved TØI, viser i en kronikk i Avinors internmagasin «Avinorpuls» til hvor liten andel av flytrafikken høyhastighetstog kan oppnå - selv med konsentrasjon mot punkt-til-punkt-markedet.

En tredel
- Dersom det ble etablert gode tilbud med høyhastighetstog fra Oslo og ut til de største norske byene, samt til Göteborg, København og Stockholm, viser grove beregninger at toget bare vil ta en tredel av samlet innenlands flytrafikk, målt i passasjerer. For utenlandsandelen er prosenten 8. Dette skyldes at det kun er på et fåtall flystrekninger at høyhastighetstog er aktuelt.

Regnet som andel av personkilometer er overføringsandelen langt lavere - knapt 19 prosent innenlands og vel 1,4 prosent av utenlandstrafikken, skriver Lian. Dette tilsvarer likevel cirka 80 prosent av relevante flyreiser på strekninger som måtte få høyhastighetstog.

Forskningslederen bygger sine beregninger på at kun en tredel av dem som i dag benytter det norske flymarked, i dag har et alternativ til fly.

Oppgradering
Kjell Werner Johansen registrerer at holdningene blant politikerne og publikum er i favør av jernbanen. Derfor er det viktig at en prioritere en kraftig oppgradering av jernbanetilbudet på strekningene mellom de største byene på Østlandet, slik det er foreslått i Nasjonal transportplan.

- Dette er uansett områder hvor det må investeres svært store summer for å legge til rette for en eventuell senere utbygging av de lange høyhastighetslinjene, sier han.

Johansen har merket seg at Norsk Bane AS, som arbeider for en fremtidig høyhastighetsbane mellom øst og vest, ikke lenger tror det er mulig å finansiere utbygging av høyhastighetsbaner uten en dominerende medvirkning fra det offentlige.