Hvorfor så dyrt?

Gjentatte ganger får vi høre at alt var så mye bedre før i tiden. Da var både priser og alt annet så mye lavere. Ikke minst politikerne velger å se tilbake. I en gjestekommentar her på bygg.no mener Steinar Gullvåg (A) at det beste også hadde vært å reversere utviklingen i vegvesenet. Alt var så greit den gangen Statens vegvesen hadde kontroll med det meste. Da fikk man i følge Gullvåg også gjort mer med de midlene man hadde. Ikke alle er like sikker på det.

Selvsagt er det meste blitt langt dyrere. Det gjelder både i anleggssektoren og i byggenæringen og som ellers i samfunnet . Men det er mange årsaker til at vi har fått en priseksplosjon. Lønningene og de sosiale kostnadene har steget enormt i Norge de siste årene. Dette gjenspeiler seg selvsagt overalt. Mange råvarer har også steget veldig - tenk bare på oljeprisen.

Men mange kostnader skyldes også et økende byråkrati - og ikke minst de mange nye krav som politikerne har vært de fremste talsmenn for å gjennomføre. De økte utgifter som skyldes nye "politikerkrav" har gitt en ekstrautgift på minst 150 000 kroner for en vanlig enebolig.

Når Gullvåg skriver om veivedlikehold, må han ikke glemme alle de nye krav som er kommet de senere årene. De er mange og omfattende. Kravspesifikasjonene er samlet i en stor bok - og når entreprenørene skal gi anbud må man selvsagt forholde seg til kravene - og de må prises inn i anbudene.

Vi forstår selvsagt at det må stilles krav - men noen ganger synes noen av disse kravene å være noe teoretiske. Uansett må man forholde seg til at dette koster penger.

Ellers er det prisverdig at Gullvåg drar i gang en debatt også i denne saken. Vi setter også pris på at Gullvåg ved gjentatte ganger har bidratt til å øke Stortingets betydning. Han har flere ganger snakket sin egen regjering i mot - og han har med stortingsflertallet vunnet frem i flere saker - til sterkt mishag ikke i minst i finansdepartementets byråkrati.

Kanskje kan denne debatten skape økt fokus og åpenhet om hvorfor prisspriralen har fått utvikle seg så sterkt. Byggenæringen  må selvsagt også gå i seg selv. Alle må bidra til å begrense kostnadene.