Aviaplan bygger flyplass i India

Aviaplan AS, arkitektene bak Gardermoen, har fått i oppdrag å tegne en komplett ny flyplass Hyderabad i India.

Flyplassen skal fullt utbygget ha to rullebaner og en kapasitet på 40 millioner passasjerer pr år. Etter å ha arbeidet med saken i to år ble det den 25.september inngått avtale om planlegging og prosjektering av den nye flyplassen i Hyderabad. Arbeidet igangsettes umiddelbart og byggestart forventes om et og et halvt år. Flyplassen skal stå ferdig om ca fem år. Aviaplan AS inngår i et konsortium sammen med COWI i Danmark og det indiske arkitekt- og ingeniørfirmaet STUP Consultants ltd. Bidragsytere til konsortiet inkluderer de norske selskapene NAR Consulting, AVINOR og OSL. Den indiske partneren vil ha ansvaret for tegningsproduksjonen mens Aviaplan AS og COWI har ansvaret for planlegging og design. Opprinnelig var det 12 internasjonale team som konkurrerte om jobben. I siste fase sto det mellom tyske Hochtief og CPG Corporation i Singapor. Aviaplan AS hadde høyeste pris av de tre finalistene. Konsortiet ble valgt spesielt på grunn av arbeidet med Gardermoen og den generelle evne til å gjennomføre store prosjekter. Det har vært mange år med lokaliseringsdebatt om flyplassen i Hyderabad. Hyderabad har 6 millioner innbyggere og er en av Indias teknologi- og IT byer. Den valgte tomten ligger i Shamsabad 35 km syd for byen. Den er på 20 km2 og måler 7 km i lengden og ca 3,2 km i bredden. I dag er det et jordbruks- og naturlandskap med høydeforskjeller på ca 50 m innenfor tomten. Oppdraget representerer en stor faglig utfordring. Målet er å skape en Gateway to Cyberbad. Flyplassen skal være av høyeste internasjonale standard og forventes å bli en viktig internasjonal knutepunktflyplass. Første utbyggingstrinn skal ha kapasitet for ca 10 millioner passasjerer pr år.¨ Utbyggingen skal skje i 4 5 totalentreprisepakker. Konsortiet skal i henhold til kontrakten bistå totalentreprenørene med detaljprosjekteringen.