Bedre og mer detaljerte luftforurensingsvarsler

Fra 1. oktober varsles luftforurensingsmengder pr. time istedenfor pr. døgn, melder Statens vegvesen.

Samtidig er forurensingsnivåene for svevestøv nå oppgradert og bedre tilpasset forurensingsnivåenes variasjoner gjennom døgnet. Bakgrunnen for at forurensingsnivåene som varsles er blitt endret er at svevestøvmengden i lufta her til lands varierer svært mye gjennom døgnet, i motsetning til på deler av kontinentet der støvkonsentrasjonen varierer lite gjennom døgnet. - Ved å varsle forurensningsnivåer pr. time tar vi hensyn til at folk som regel utsettes for forurensing nettopp når forurensingsnivået vanligvis er på sitt høyeste: Om morgenen og ettermiddagen. Vi har derfor tatt utgangspunkt i den høyeste forurensingstoppen hvert døgn og sammenlignet den med døgngjennomsnittet. Gjennom statistisk analyser har vi avdekket hva forurensingstoppen vil være når døgngjennomsnittet har et nivå som er mye forurensing eller et annet forurensingsnivå for den saks skyld, sier leder av Bedre byluft-prosjektet i Statens vegvesen, Pål Rosland, og legger til: - Med endringene som er gjort har vi verken fått en skjerping eller slakking i forhold til hva vi fram til nå har betegnet som f.eks. mye forurensning, men en bedre overensstemmelse med ny kunnskap om hvordan folk reagerer på luftforurensing. Rosland forteller at i løpet av de siste årene er det gjennomført nye undersøkelser som dokumenterer helseeffekter på kortvarig støveksponering. - Disse har vi ønsket å få implementert. Derfor har Folkehelseinstituttet gjennomgått det statistiske materialet og vurdert dette i forhold til nye helseundersøkelser. Det gjelder spesielt mulige betennelsesreaksjoner og allergiske reaksjoner som følger av kortvarig svevestøveksponering. Når vi nå ikke lenger skal måle forurensingsnivået i forhold til et døgngjennomsnitt der forurensningen om natta er liten, men se det i forhold til en forurensningstopp på dagtid, vil de timebaserte forurensingsnivåene nødvendigvis bli høyere enn de døgnbaserte