Kan få batteridrift

Ford lanserer i disse dager en forbedret Connect-serie, og om kort tid kan varebilen være tilgjengelig med elektrisk drift.

Utvendig er nye Connect trukket utseendemessig nærmere personbilene ved hjelp av Fords formspråk kinetic design. Innvendig har det skjedd en tydelig modernisering og kvalitetsheving.  I tillegg har CO2-utslippet blitt redusert fra 165 g/km til 159 g/km på en modell med 110 hk.

Det som kanskje vil bli lagt spesielt godt merke til er at Ford har standardisert viktig sikkerhetsutstyr som elektronisk stabilitetsprogram ESP, hindring av velt, inngripen ved sterk krengning, hydraulisk bremseassistanse, blokkeringsfrie bremser (ABS) og bakkestarthjelpen HLA.

Når det gjelder spørsmålet om elektrisk drift sier Fords toppsjef i Europa, John Fleming, at det kun er et spørsmål om hvorvidt kundene vil ha det. Ifølge Fleming vil man på kort tid kunne sette en elektrisk drevet Tourneo Connect 5-seter i produksjon.

- Der vi ser åpenbare bruksområder for en slik bil er som taxi og hotellbil, sier Fleming, som forteller at de allerede har klar en konseptbil med en 21 kWt Lithium-Ion batteripakke som driver en 50 kW motor. Målsettingen er en rekkevidde på opptil 160 km og en toppfart på 113 km/t.

Ford har nå startet salget av Connect i USA, noe som kan føre til at en elektrisk drevet versjon raskere vil komme på plass i Fords produktprogram.