Jernbanetorget gjenåpnet

Sammen med dansende barn og ungdom gjenåpnet samferdselsminister Liv Signe Navarsete Norges travleste og viktigste kollektivknutepunkt.

 

Målsettingen med prosjektet har vært å skape et mer effektivt og oversiktlig knutepunkt, og ikke minst et triveligere byrom.

­- Det skal være attraktivt å reise kollektivt, sa samferdselsministeren i forbindelse med åpningen. Navarsete håper denne type prosjekter vil legge til rette for at enda flere velger å reise kollektivt og hun beskriver fornyelsen av Jernbanetorget som et forbilde for kommende kollektivprosjekter.

Harald Rapp-Nilsen, prosjektleder for Statens vegvesen, var naturligvis til stede under åpningen. Etter to år med anleggsarbeid kunne han smile bredt sammen med representanter fra blant annet prosjektets hovedentreprenør Betonmast Anlegg og hovedkonsulent Norconsult.

- Jernbanetorget har fått nye trikketraseer og holdeplasser, for både buss og trikk, bredere fortau, flere trær og benker, og har gjennomgått en generell estetisk oppgradering. Forbedringene gagner både fotgjengerne og de kollektivreisende. De reisende kan glede seg over enklere knutepunkt med bedre oversikt og lettere overganger, oppsummerer Rapp-Nilsen i en melding.  

Foruten samferdselsminister Liv Signe Navarsete var blant annet byrådsleder Erling Lae og vegdirektør Terje Moe Gustavsen til stede under åpningen. Osloelsker Lars Lillo-Stenberg underholdt de oppmøtte med kjente sanger om hovedstaden.  

Noen tall fra ombyggingen av Jernbanetorget:

- 4380 meter trikkeskinner

- 11000 kvadratmeter granitt

- 2500 løpemeter kantstein

- 2700 kvadratmeter betongdekke

- 10 000 kvadratmeter eller 3700 tonn asfalt

- 340 meter vannledning (230 m i varmerør)

- 1000 meter avløps- og overvannsrør

- 22 kilometer trekkerør (rørene er 11cm i diameter) 

- 210 stykk kummer

- 32 trær

- 20 benker

 

 

Byggeindustrien lager en større reportasje om prosjektet til utgave nummer 7.