Få bruker kontrakt ved kjøp av håndverkertjenester

En av tre avtaler ikke pris på håndverkertjenester, bare halvparten setter tidsrammer og kun fire av ti hadde innhenter skriftlige tilbud.

- Både forbrukere og håndverkerbransjen har mye å gå på når det gjelder kontraktbruk, mener Forbrukerrådet.

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) la høsten 2008 frem undersøkelsen "Kjøp av håndverkertjenester", hvor man blant annet undersøker hvordan forbrukerne faktisk går frem når de kjøper denne typen håndverkertjenester. Et av hovedfunnene er en gjennomgående lav bruk av skriftlige avtaler.

- Undersøkelsen fra SIFO viser at antall håndverkertvister med relativt enkle grep kunne vært redusert. Avtaler du pris og tidsfrister på forhånd er håndverkeren forpliktet til avtalen, og faren for uenighet om utføring og resultat minsker betraktelig, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

Skriftlige avtaler
Forbrukerrådet gjennomførte i 2009 en undersøkelse basert på alle henvendelsene i januar og februar vedrørende håndverkertjenester. Nær 50 prosent av alle henvendelsene omhandlet, pris, tidsfrister, materialvalg, forskuddsbetaling og problemer knyttet til avtalen.

- Mange av tvistene ville vært unngått dersom man hadde benyttet kontrakter og blitt enige i forkant om hvordan oppdraget skulle løses og til hvilken pris. Det er uheldig at boligeiere kjøper håndverkertjenester for tusenvis av kroner uten å få en skriftlig avtale om hva som skal leveres, sier Roger Helde.

- Samtidig burde bransjen også ta et skikkelig tak for å få opp kontraktbruken blant sine medlemmer. De har jo selv deltatt i utviklingen av kontraktene og er også tjent med et lavest mulig konfliktnivå, sier Roger Helde.

Vanskelig marked
Sifo-rapporten viser også at forbrukerne opplever det som vanskelig å foreta gode valg i håndverkermarkedet. Mange melder om problemer med å finne ut hva en vare eller tjeneste faktisk koster sett i forhold til kvaliteten som leveres.

- Både forbrukerne og Forbrukerrådet vil være tjent med større åpenhet fra håndverkerne på prisene de opererer med, samtidig må også forbrukerne bli bedre bestillere, sier Roger Helde.

Arbeidsutvalg
For å møte flere av utfordringene som kommer frem i SIFO-rapporten har forbrukerminister Anniken Huitfeldt opprettet et arbeidsutvalg som skal øke forbrukernes tilfredshet ved kjøp av håndverkertjenester.

- Økt bruk av skriftlige kontrakter er et av de viktigste tiltakene som arbeidsutvalget skal sørge for. Utvalget vil også se nærmere på konkurransen i bransjen, kundeservice, autorisasjonsordninger og hvordan forbrukernes kompetanse kan bli bedre ved bestilling av håndverkere, sier Roger Helde, som leder arbeidsutvalget.

Utvalget skal levere sin innstilling til Barne- og likestillingsdepartementet i november 2009.