Skjerpet tunnelsikkerhet

Etter pumpesvikten i Oslofjordtunnelen har Statens vegvesen skjerpet sikkerhetskravene ytterligere.

Nye og skjerpede kontrollrutiner ble iverksatt for landets 23 undersjøiske tunneler like etter hendelsen i Oslofjordtunnelen. Vegdirektøren har i tillegg nå gitt beskjed om at samtlige undersjøiske tunneler skal gjennomgås for å fastlegge nye sikkerhetsrutiner ut fra funnene i Oslofjordtunnelen, melder Statens vegvesen. - Statens vegvesen har gjennom de siste 25 årene arbeidet aktivt med å sikre våre vegtunneler. De tiltak som har vært gjennomført har vært basert på de kunnskaper som til enhver tid har vært til rådighet, sier assisterende vegdirektør Kjell S. Bjørvig. Siden 1996 har Statens vegvesen investert mer enn 280 millioner kroner til å oppgradere sikkerheten i mer enn 190 vegtunneler. Oppgraderinger har i hovedsak konsentrert seg om å installere brannslokkere, nødtelefoner, rødlysanlegg og signalgang fra tunnel til vegtrafikksentral. I gjeldende Nasjonal transportplan er det forutsatt å bruke 65 millioner pr. år til ytterligere sikring av tunnelene. Vegvesenet har i sitt forslag til neste transportplan foreslått det samme nivået. Norge har som et av Europas største tunnelland deltatt aktivt i internasjonalt samarbeid i regi av EU OECD, FN og andre organisasjoner. Vegvesenet har gjennomført en rekke analyser av trafikkulykker og branner ¿ som har høstet internasjonal anerkjennelse og har vært brukt i sikkerhetsarbeid i en rekke land. Gjennomgang Utover høsten vil fagekspertisen i Statens vegvesen gjennomgå sikkerheten i alle norske tunneler ¿ både over og under vann ¿ med en lengde på mer en én kilometer. - Vi vil starte med alle undersjøiske vegtunneler og deretter de øvrige tunnelene. I dette arbeidet vil vi invitere med Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap å delta. Tilsvarende gjennomganger er tidligere gjennomført i Sveits, Frankrike og Østerrike. Vi vil benytte erfaringene fra disse gjennomgangene i vårt eget arbeid, sier Bjørvig. Sikkerheten forbedres stadig I EU arbeides det for tiden med å utarbeide et eget direktiv for økt sikkerhet i vegtunneler. Gjennom å ha deltatt i en ekspertgruppe har Vegvesenet bidratt i arbeidet. Når EU-direktivet blir sluttbehandlet, trolig i oktober, vil en egen analyse av konsekvensene for Norge, blant annet budsjettkonsekvensene, bli lagt fram for Samferdselsdepartementet. Kravet blir sansynligvis at EU-direktiver skal gjennomføres i løpet av en 15 års periode.