Intermat nærmer seg

Arrangørene av Intermat lover at årets utgave av anleggsmaskin- og utstyrsmessen vil bli den største noensinne når det kommer til antall utstillere og areal.

Intermat vil uten tvil også by på det siste av maskiner og innovasjoner, men de rykende ferske nyhetene blir det naturlig nok færre av i nedgangstider. Messen åpner i Paris 20. april hvor Byggeindustriens Ådne Homleid er til stede.

Hybridgraver til Europa
I juni 2008 lanserte Komatsu beltegravemaskinen PC208-8 Hybrid på det japanske markedet. Innen utgangen av mars vil cirka 30 hybridgravere være i arbeid i Komatsus hjemmelige marked. Nå mener imidlertid maskinprodusenten at tiden er inne for å tilby hybridgravemaskinene på det internasjonale markedet og i april kan du ta maskinen i nærmere øyesyn på Intermat.

Komatsu har utført målinger som viser at PC200-8 Hybrid i gjennomsnitt bruker 25 prosent mindre diesel enn Komatsus standardutgave gravemaskinmodellen.

Japanske kunder har imidlertid utført graveoppdrag med hybridmaskinen der dieselreduksjonen har ligget på over 40 prosent.

- Vi har ennå ikke fått datoen på når vi kan tilby denne maskinen, men vi venter med spenning, sier Jon Ølstad salgssjef for gravemaskiner hos Hesselberg Maskin. Ølstad er usikker på hvordan hybridgraveren vil bli mottatt i det norske markedet, men han ser ingen grunn til at nyvinningen ikke skulle være interessant for norske maskinkjøpere, ikke minst fordi hybriden kan redusere maskinentreprenørenes dieselpost betydelig.

- Så lenge man kan spare penger vil en slik maskin alltid være interessant, sier Ølstad.

To fra Bell
Bell Equipment tilbyr nå en ny modell av sine rammestyrte dumpere. Maskinen har fått modellnavnet B45D og ligger dermed i en klasse mellom de eksisterende modellene B40D og B50D. Bell skriver i en melding at de med denne maskinen enda bedre kan treffe kundenes spesifikk behov.

Spesifikke behov ønsker også Bell å treffe med modellen B25DN, der N står for narrow.

- Dette er en smalversjon av eksisterende B25. Den kan leveres bredder helt ned til 2,55 meter, noe som vil si at man kan kjøre den med hvite skilter på vei, sier Kjetil Tveiten, Bell-ansvarlig hos Nanset Standard. Bell oppgir B25DN som en nyhet under Intermat, men Tveiten kan fortelle at de allerede har solgt en B25DN i Norge.

Den største nyheten fra Bell er nok at de nå oppgraderer sine rammestyrte dumpere til det de kaller Mark VI. Bell har fått på plass en rekke nye innovasjoner og mye ny teknologi spesielt i tilknytning til førerhuset. Byggeindustrien kommer tilbake med mer om den nye Bell-serien utover våren.

Orange Moxy
Intermat blir første anledning til å se de nye Doosan Moxy dumperne. Ifølge Doosan kommer de til å vise frem oransje utgaver av de velkjente Moxy-modellene MT31 og MT41. Dumperserien består foreløpig av de fire modellene MT26, MT31, MT36 og MT41, som har en lastekapasitet fra 23,5 til 37,2 kubikkmeter. Doosan skriver i en melding at de er stolte over å kunne tilby Doosan-kundene konkurransedyktige rammestyrte dumpere som både er avanserte, pålitelige og kostnadseffektive.

Nytt fra Volvo
Hjullasteren L45F og L50F er de siste i Volvo Construction Equipments F-serie. Mellomklassemaskinene på 8,6 og 9,4 tonn blir begge og finne på Volvos nesten 4000 kvadratmeter store Intermat-stand.

Volvo er også meget stolte over å kunne vise frem sin mye omtalte hybridhjullaster L220 F i Europa. Prototypen med kombinert diesel og elektrisk kraft fikk mye oppmerksomhet under Conexpo i Las Vegas i fjor vår og er nok et trekkplaster for Volvo også under vårens gigantmesse i Paris.

Volvo kommer også til å presentere hjulgravemaskinen EW230C. Maskinen, som foreløpig er den største i Volvos hjulgraverserie, fås i vektklassene fra 21,6 til 25,6 tonn avhengig av maskinens motvekt. Med denne maskinen mener Volvo at de har fått på plass en robust hjulgraver som har den stabiliteten som trengs ved de litt større løfte- og graveoppdragene. Volvo EW230C er utstyrt med Volvos dieselmotor D6E EHE3, som har en effekt på 125kilowatt eller 168 hestekrefter.
Et annet høydepunkt på Volvos stand vil være fremvisningen av Volvos komplette maskinsortiment innen veisegmentet. Alle veimaskinene kommer nå i Volvo-drakt.

Cat viser fremtiden
Caterpillar vil så klart også være på plass i Paris med sine siste maskiner. Rundt 40 ulike maskinmodeller og et minst like bredt spekter med maskinredskaper vil være utstilt på Cats 4200 kvadratmeter store stand.

Caterpillar vil på sin Intermat-stand legge stor vekt på det maskinprodusenten beskriver som et innovasjonssenter. Caterpillar vil her presentere ulike løsninger Cat-kundene vil få se mer av i årene som kommer.

Doserhybriden D7E er et eksempel på fremtidens Cat-maskin. Elektro/diesel doseren, som kan slå i bordet med et redusert drivstofforbruk på 20 prosent, ble i likhet med Volvos hjullasterhybrid vist frem under Conexpo i fjor, og får nå sin debut i Europa.

Caterpillar lover også at de under Intermat vil presentere en ny og meget drivstoffbesparende drivlinje for sine hjullastere. Caterpillar har foreløpig vært sparsommelige med detaljer rundt drivlinjen.

Smått fra Hitachi
Hitachi vil blant annet ha med seg sine to nyeste hjullastermodeller til Intermat. 11-tonneren ZW140 og 12-tonneren ZW150 er de to minste hjullasterne i Hitachis ZW-serie, som nå til sammen utgjør seks modeller. Hitachi har ambisiøse mål for sine hjullastere i Europa og har brukt all sin kompetanse for å skape konkurransedyktige maskiner på både kapasitet, førerkomfort, drivstofforbruk og sikkerhet.

Hitachi kommer også til Intermat med nok en ny gravemaskin i Zaxis-3 serien. Med sine 1,5 tonn fyller ZX 14-3 et tomrom i klassen mellom ett og to tonn. Kjell Sørensen hos Nanset Standard forteller til Byggeindustrien at etterspørselen styrer når minigraveren kommer til Norge, men kanskje vil den bli å se på Vei og Anlegg i mai.

Bobcats første hjulgraver
Med 5,5 tonneren E55W har Bobcat tatt sitt første steg inn i hjulgravermarkedet. Bobcat har allerede en beltegraverserie som spenner fra 1 til 12,5 tonn, men E55W, som naturligvis blir å se under Intermat, er foreløpig alene på hjul. Bobcat vil også ha med seg sin nyeste beltegraver til Intermat. 6-tonneren E60 skal fylle tomrommet mellom Bobcats eksisterende 5,2 og 7,5 tonns maskiner.

Bobcat vil selvsagt også vise frem sine siste kompaktlastermodeller under Intermat. S70 og S330 er begge nye og utgjør de to ytterpunktene i Bobcats kompaktlasterserie. Minstemann S70 har en vidde på cirka 90 centimeter og en høyde på 1,8 meter. Inkludert en standardskuff har maskinen en lengde på beskjedne 2,5 meter og den veier i underkant av 1,3 tonn. 4,2 tonneren S330 er den av Bobcats kompaktlastere med størst kapasitet. I tilnærmet samme vektklasse tilbyr Bobcat også en ny beltegående modell, nemlig T320.
For de som ikke har fått det med seg så er det Rosendal Maskin som nå selger Bobcat på det norske markedet.

Snerten JCB
JCBs nye 6-tonns beltegraver 8065 RTS med kort hekk, vil bli lansert under Intermat. Den vesle graveren, som erstatter modellen 8060, er ifølge JCB den mest produktive 6-tonneren de noen gang har tilbydd. JCB sier de har overført forgjengerens gode egenskaper, i tillegg har de fått på plass blant annet en ny førerhytte med komfort og sikt som vil tilfredsstille dagens kresne maskinførere. 8065-maskinen er utstyrt med en 54,3 kW (knappe 74 hestekrefter) Steg III Isuzu turbo motor. Dette kombinert med en hekk som er redusert med i underkant av 12 centimeter gjør beltegraveren godt egnet til litt tunge oppdrag i trange områder.

Ny toppmodell
Case sin foreløpig største hjullaster 1221E, vil for første gang bli vist frem på en stor internasjonal messe. 1221E veier rett over 30 tonn og har en skuffekapasitet på 4,8-7 kubikkmeter. Hjullasteren har en 335 hestekrefters Cummins QSM11 motor.

Blant de cirka 30 maskinene som Case vil vise frem på sin 3300 kvadratmeter store Intermat-stand , vil vi også finne de oppgraderte beltegraverne CX370B og CX470B. Maskinene, som ifølge Case både har økt kapasitet, mindre utslipp og lavere drivstofforbruk, erstatter CX350 og CX460. CX370B veier i overkant av 36 tonn og er utstyrt med en 275 hestekrefters motor. CX470B kan slå i bordet med 48,3 tonn og en motor på 367 hestekrefter.