9,3 milliarder kroner til samferdsel

Fylkeskommunenes brutto driftsutgifter til samferdselsformål utgjorde 6,2 milliarder kroner i 2002, en vekst fra 2001 på om lag 400 millioner kroner, melder SSB.

4,5 milliarder utgjorde utgifter knyttet til kollektivtrafikken mens resten knapt 1,7 milliarder kroner var til veiformål. Kommunenes samlede brutto driftsutgifter var 3,1 milliarder kroner hvorav 2,9 milliarder gikk til veier. Gjennomsnittsfylket brukte drøyt 1 350 kroner per innbygger til samferdselsformål i 2002, drøyt 50 kroner mer enn året før. Vestfold og Østfold var fortsatt fylkene med lavest brutto driftsutgifter per innbygger med om lag 630 kroner hver. Nordland lå på topp også i 2002 med 2 600 kroner tett fulgt av Sogn og Fjordane med 2 530 kroner per innbygger. Liten fylkeskommunal tjenesteproduksjon i samferdselssektoren Av fylkeskommunenes samlede brutto driftsutgifter utgjorde hele 92 prosent, eller nesten 4,2 milliarder kroner, kjøp av tjenester fra eksterne transportoperatører i 2002. Kjøp av tjenester fra operatører innenfor sektoren bilruter var på 2,6 milliarder kroner mens 750 millioner gikk til sporveier og forstadsbaner. Om lag én kollektiv reise hver 4. dag i gjennomsnitt Eksklusive transport med jernbanen, reiste 383 millioner passasjerer med kollektive transportmidler i 2002. Dette var 15 millioner færre reiser enn i 2001. Det var flest kollektive reiser i Oslo med 158 millioner og færrest i Finnmark med knapt 3 millioner reiser. Også tallet på kollektivreiser regnet som reiser per innbygger, var betydelig høyere i Oslo enn for de øvrige fylkeskommunene, med 306 reiser per innbygger i 2002. Gjennomsnittet for landet var 84 reiser, dvs. nesten én reise hver 4. dag. Sør-Trøndelag lå nest høyest med 86 mens det i Finnmark var 37 reiser per innbygger med kollektive transportmidler i 2002. 61 000 kroner per kilometer vei Fylkenes samlede brutto driftsutgifter til fylkesveinettet var på knapt 1,7 milliarder kroner i 2002. Nivået var uendret fra 2001. Nordland hadde de høyeste driftsutgiftene i 2002 med 177 millioner kroner. Dette tilsvarte en brutto driftsutgift på 69 000 kroner per kilometer fylkesvei i Nordland. Landsgjennomsnittet er 61 000 kroner. Hordaland lå på topp med 82 000 kroner i brutto driftsutgifter per kilometer fylkesvei i 2002. Hedmark hadde de laveste kostnadene med 40 000 kroner per kilometer fylkesvei. 360 kroner til vei per innbygger Målt per innbygger utgjorde fylkeskommunenes samlede brutto driftsutgifter til fylkesveier 360 kroner i gjennomsnitt i 2002. Høyest lå Troms med 769 kroner, mens Oppland og Sogn og Fjordane kom deretter med 758 kroner hver. De laveste kostnadene regnet per innbygger hadde Akershus med 171 kroner tett fulgt av Østfold med 181 kroner. Økte investeringer til fylkesveiene De samlede brutto investeringene til fylkesveiene utgjorde drøyt 830 millioner kroner i 2002, en økning med 13 prosent fra året før. De største investeringene i 2002 er gjennomført i Sogn og Fjordane med nesten 129 millioner kroner. Dette er nesten en fordobling fra 2001 og 27 prosent høyere enn investeringene i fylkesveinettet i Nordland. Tilsvarende investeringer var knapt 6 millioner kroner i Finnmark i 2002. Dette fylket hadde sammen med Hedmark de laveste investeringene per kilometer vei med 9 000 kroner i 2002. Landsgjennomsnittet var drøyt 30 000 kroner. Sogn og Fjordane lå også her på topp med et investert beløp per kilometer fylkesvei i 2002 på kroner 91 000. Også Akershus hadde en betydelig investeringsutgift med 61 000 kroner per kilometer vei. Kommuneveier Kommunenes samlede brutto driftsutgifter til samferdsel var i 2002 på 3,1 milliarder kroner, en økning med om lag 200 millioner kroner fra 2001. Utgiftene til de kommunale veiene stod for 94 prosent av kommunenes samlede brutto driftsutgifter. De samlede brutto investeringene var på om lag 1,4 milliarder kroner i 2002, omtrent uendret fra 2001. Kommunene har ansvaret for gatebelysningen langs riks- og fylkesveiene i tillegg til belysningen av kommuneveiene. Gatebelysningen kostet 485 millioner kroner i 2002, en kostnadsøkning med 4 prosent fra 2001. Kostnadene omfatter både utbygging og vedlikehold/drift. Knapt 11 800 kilometer, eller 31 prosent av kommuneveiene, hadde fartsgrense 40 km/t eller lavere. Tallet på oppmerkede innfartsparkeringsplasser var i 2002 på 19 100.