"Vår tids storverk"

Ja, det var ordene Kong Haakon brukte da han i sin tid omtalte Bergensbanen. Og det var virkelig et storverk. All honnør til programleder Kjell Fuglehaug som Skjærtorsdag presenterte et tankevekkende og godt program om det 100-årige storverket på NRK fjernsyn.

Far til Fuglehaug arbeidet et helt liv langs Bergensbanen - og der vokste Fuglehaug opp. Han kjente kildene - og vi undres i likhet med han hvorfor utviklingen har stanset.

Det tar nemlig omtrent like lang tid å kjøre Bergensbanen i dag som det gjorde for 50 år siden. Selvsagt har det skjedd en del med ny Finsetunnel  - samt en del endringer  på kjørevegen. De gamle damplokomotivene er erstattet med diesellokomotiv eller lokomotiv som drives med strøm. Men fortsatt er det meste av den 100-årige kjørevegen slik den alltid har vært.

Det var hestehandel og politisk kløkt som skapte vedtakene om Bergensbanen. Siden var det hardt arbeid gjennom mange år for å bygge banen – og ikke minst for å sikre driften. Det bygg- og anleggsnæringen skapte er i dag en av de mest sangomsuste jernbanestrekninger i hele verden.  

Det var et enormt slit å bygge banen, men sannelig har det også vært et umenneskelig slit å drive banen gjennom disse 100 årene.

Men hvor har politikerne vært de siste par generasjoner. Bergensbanen ble bygget i en tid hvor Norge var et fattig land. Det er en skam at det ikke har skjedd mer på denne og mange andre samferdelsesprosjekter i en tid hvor vi har vært oversvømmet av penger.

Politikerne har forsømt seg. Nå har man mulighet til å rette opp en del av fadesene – men da må man samles om vedtak om å bruke vesentlig mer penger til å bygge ut infrastrukturen i Norge.