Bestill byggevarer via mobilen

Byggmakker Norgros og selskapet Ad Coumbi tilbyr nå proffkunder å bestille byggevarer via mobiltelefon og strekkoder.

Nå kan byggmestere og håndverkere bestille byggevarer direkte fra byggeplassen ved hjelp av mobiltelefon og strekkoder. Løsningen innebærer mindre administrasjon og mindre tid borte fra byggeplassen. Tjenestene baserer seg på bruk av standard mobiltelefon, hvor tilknyttet strekkodeleser gjør det mulig for Byggmakkers profesjonelle kunder å forespørre produktsortiment hos sin lokale Byggmakker og bestille direkte fra en mobil enhet. En prototype på løsningen skal første gang presenteres på BYGG REIS DEG i september. - Avtalen er unik for norsk byggevarehandel. Den vil gjøre det mulig for profesjonelle fagfolk å redusere tiden de er borte fra byggeplassen, samt forenkle administrasjon og papirarbeid knyttet til bestilling og oppgjør, sier Lars Hoel, innkjøps- og markedsdirektør i Byggmakker Norgros. Bestillingstjenesten er bare starten på et tjenestespekter som etter hvert også vil inneholde tjenester som timeregistrering, prosjektstyring og reiseadministrasjon. Da vil kundene kunne hente ut full prosjektstatus fra Byggmakkers Proffportal. Det er AD Columbi, et selskap i AD Gruppen, som er leverandør av løsningen, som baserer seg på en Ericsson T310 med AirClic AC10 strekkodeleser. Med strekkodeleseren kan brukeren lese av hvilke produkter han ønsker for deretter å sende inn forespørselen til nærmeste Byggmakker. Utviklingsprosjektet som ligger til grunn for disse tjenestene er støttet av Telenor Mobil som også er med på lanseringen av produktet. - Dette er et meget spennende prosjekt som viser at mobiltelefonen kan nyttiggjøres på stadig nye områder og skape kundeorienterte løsninger som bygger lojalitet og skaper lønnsomhet, sier Petter Tønnessen, daglig leder i AD Columbi. Første fase i utviklingen blir ferdigstilt 1. desember i år. Byggmakker Norgros har 143 utsalg over hele landet og tjenesten vil tilbys alle i løpet av første kvartal 2004.