Klart for Vossapakko

- Arbeidet med utbyggingen av veiprosjektene i Vossapakko vil komme i gang i høst.

- For folk og næringsliv i området og for den viktige gjennomgangstrafikken vil utbyggingen bety vei med høyere standard og bedre trafikk- og miljøforhold. På flere strekninger blir det rassikring og bygging av nye gang- og sykkelveier. For folk i Voss og Granvin vil utbyggingen bety mye for å bedre miljøet og redusere støyplager, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i forbindelse med at det i statsråd fredag eble lagt frem forslag om delvis bompengefinansiering av Vossapakko.

Vossapakko omfatter flere prosjekter på riksvei 13 og E16 i kommunene Granvin, Voss og Vaksdal i Hordaland, og har en samlet kostnad på 1 130 millioner 2009-kroner.

I tråd med vedtak på lokalt hold skal gjennomføringen av Vossapakko finansieres ved en kombinasjon av statlige bevilginger og bompenger. Opplegget for bompengeinnkreving omfatter en bomstasjon på riksvei 13 nær kommunegrensa mellom Granvin og Voss og en bomstasjon på E16 nær kommunegrensa mellom Voss og Vaksdal.

Disse fire prosjektene inngår i Vossapakko:
• Prosjektet riksvei 13 Voss grense - Øvre Granvin i Granvin kommune, som omfatter bygging av 6,5 kilometer ny vei, medregnet 3,5 kilometer i tunnel. Eksisterende riksvei 13 vil bli frigjort til lokalvei og til gang- og sykkelvei. Bygging av en rasteplass inngår i prosjektet. Dagens vei har svært dårlig standard, er smal og svingete og har stor stigning, dårlig bæreevne og dårlige forhold for gående og syklende. I den vedtatte reguleringsavtalen er det lagt inn en miljøtunnel på 0,4 kilometer ved Øvre Vassenden. Det ligger nå også klare planar om å erstatte denne miljøtunnelen med en lengre tunnel som sikrer mot ras øst for Øvre Vassenden.

Samferdselsdepartementet anbefaler at Vossapakko blir lagt fram slik den er vedtatt lokalt, med miljøtunnelen ved Øvre Vassenden. Dersom det etter videre planlegging blir lokal tilslutning til å erstatte miljøtunnelen med en lengre tunnel, må dette behandles som ei egen sak. Samferdselsdepartementet vil eventuelt komme tilbake til Stortinget med dette.

• Prosjektet riksvei 13 Mønshaug - Palmafoss i Voss kommune har ei samla lengde på 3,5 kilometer og omfatter ny vei med økt standard, ombygging av kryss og busslommer.

• Prosjektet "E16 utenom Voss sentrum" omfatter bygging av ny 3,4 kilometer ny vei nord for Voss sentrum, medregnet om lag 2,4 kilometer lang tunnel fra Svartnakken ved Gjerde bruk i vest til Lundarosen og kryss med riksvei 13 i aust. I tillegg inngår utbedring av eksisterende E16 på en om lag én kilometer lang strekning. Ved begge ender av tunnelen er det kryss planlagt som rundkjøringer. Prosjektet vil avlaste Voss sentrum for gjennomgående trafikk, der særlig tunge kjøretøy og nattlig trafikk fører til miljøulemper. Det er ellers satt av midler til miljømessig opprusting av E16 i Voss sentrum.

• På E16 i Vaksdal kommune er det sett av midler til ombygging av kryss ved Stanghelle. Det er lagt opp til anleggstart på de to prosjektene på riksvei 13 i løpet av høsten 2009 og så tidlig som råd i 2010 når det gjelder prosjektet E16 utenom Voss sentrum. For utbygginga på E16 er det ventet at arbeidet skal være ferdig i 2013. Noe restarbeid kan stå igjen til 2014, for eksempel opprusting av eksisterende E16 i Voss sentrum. Bygging av en rassikringstunnel ved Vassenden i Granvin vil bli gjennomført i perioden 2014 -2019.

Det ligger klare godkjente reguleringsplaner for alle prosjektene i Vossapakko, slik pakka nå er lagt fram.