Frogner plass og Kirkeveien i ny skikkelse

Mandag åpnet ordfører Per Ditlev-Simonsen Frogner plass og dermed er hele strekningen fra Frogner plass til Middelthuns gate ferdig til bruk.

Arbeidene har foregått i to hovedfaser. Første fase var Kirkeveien, fra Middelthuns gate og ned til Frogner plass som stod ferdig i mai, den andre var selve Frogner plass som ble åpnet mandag. Hele anlegget har en kostnadsramme på 60 mill. kroner, inkludert støyskjerming. Ordføreren og pressen fikk kjøre gjennom den nye traséen frem til Frogner plass i en av de velholdte veterantrikkene som en gang i tiden var vanlig i bybildet i hovedstaden. Ombyggingen har skjedd i tråd med en ny reguleringsplan som ble vedtatt i Bystyret i mars i 2002. Bakgrunnen for den nye planen var et ønske om å gi vegen en utforming som bedre samsvarer med dagens krav til en sikker og god trafikkavvikling og å ruste opp både den og Frogner plass estetisk. Omfattende arbeid - Da dette er en vegstrekning med stor trafikk, mange myke trafikanter, mye turister, trikk som måtte stoppe og med mange naboer, ble det valgt å gjennomføre prosjektet med kortest mulig byggetid. Det ble da valgt en sluttfrist som krevde en meget kort byggetid med høy intensitet, mye ressurser, lange arbeidsdager og samtidig være fleksibel. Belastningen på miljøet rundt ville da bli kortest mulig, sier byggeleder Geir Erik Nilssen. Entreprenørene fikk stramme krav som igjen krevde god planlegging av gjennomføringen. Arbeidene har omfattet en ombygging av Kirkeveien der de to kjørefeltene i hver retning ble redusert til ett i hver retning for det meste av strekningen. Det ble laget et sykkelfelt i hver retning på kjørebanenivå, mens fortauet ble utvidet på østsiden. Dagens grønne trikketrasé ble utvidet med én meter og ble gjennomgående ved Gyldenløves gate. Sporveien skiftet ut den slitte skinnegangen og traséen ble beplantet med trær i midten og det ble anlagt flere grøntrabatter. De signalregulerte gangfeltene ved Gyldenløves gate, Professor Dahls gate og Middelthuns gate ble fornyet. Ved hovedinngangen til Vigelandsparken og ved Frogner plass ble signalreguleringen fjernet og det ble anlagt opphøyde gangfelt. På Frogner plass var hovedarbeidet å gjøre det eksisterende lys kryss med trikkesløyfe om til en rundkjøring med en egen trikkeholdeplass inni. Kort sagt etablere Frogner Plass igjen. Alle arbeidene ble gjennomført i samarbeid med AS Oslo Sporveier og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune. Følgende konsulenter/entreprenører har deltatt i arbeidet: Konsulent: Norconsult as Hovedentrepriser: Fase 1 Oslo Vei (entreprise ca 27 mill. kroner) Fase 2 Selmer-Skanska (entreprise ca. 9 mill. kroner) Andre entrepriser: Sønnico - Nytt signalanlegg til 2 signalregulerte gangfelt Selmer-Skanska - grøntarbeider Carrilion Rail Norge - skinnelegging As Oslo Sporveier - kjøreledning Løvenor - info tavler i leskur - Ombyggingen skal blant annet redusere ulykkesnivået, ivareta framkommeligheten for kollektivtrafikken, gjøre holdeplassene mer funksjonelle og attraktive og videreføre sykkelvegnettet med eget sykkelfelt i kjørebane. Dette skal vi få til samtidig som vi beholder dagens biltrafikkapasitet, sier Geir Erik Nilssen.