Ford etablerer skandinavisk organisasjon

Ford vil i løpet av 1. kvartal 2002 etablerer en ny regional organisasjon for Skandinavia, bestående av Danmark, Island, Norge og Sverige. Dette er en videreføring av en prosess som har pågått i nærmere tre år, der markedene har samarbeidet som en nordisk enhet og derigjennom utviklet en rekke felles prosesser. Hovedkontoret for det regionale senteret vil bli lagt til Gøteborg, der også Fords svenske hovedkvarter vil være lokalisert. Ford Motor Company AB har i dag sine kontorer i Stockholm. Målsettingen med den nye organisasjonen er å fjerne dobbelt innsats innen de områder som ikke er direkte kunde-orienterte, og bruke ressursene som frigjøres til å forbedre servicegraden overfor forhandlerapparatet og derigjennom kundene. Den nye organisasjonen vil bli ledet av nordmannen Jan A. Brentebråten, som fra 1. januar 2002 blir direktør for Ford Skandinavia og administrerende direktør for Ford Motor Company AB. Brentebråten vil rapportere til Ingvar Sviggum, Vice President i Fords europeiske salgsorganisasjon. Jan Brentebråten returnerer til Ford etter fem år hos Mazda, der han er president for Mazda Motor Europe og har ledet den vellykkede omstruktureringen av Mazdas europeiske virksomhet. Han begynte i Ford i 1973 og har arbeidet i Sverige, Finland og Norge, der han var administrerende direktør fra 1991 til 1994. Ford Finland, som har vært en del av den nordiske organisasjonen, vil fortsette som et separat markedsområde sammen med de baltiske landene Estland, Latvia og Litauen.