Omsetning ned inntjeningen opp

Norgros er på riktig kurs. Til tross for et fallende marked i første halvår er inntjeningen på vei opp.

Norgros-konsernet som er Byggmakker-kjedens eierselskap, opplevde i første halvår en omsetningsnedgang på syv prosent til 1,45 milliarder kroner. Hovedårsaken til omsetningssvikten er svak markedsutvikling spesielt på Østlandet. Salgsutviklingen for andre kvartal har imidlertid vært positiv og vesentlig bedre enn første kvartal. Pluss for egeneid Egeneid virksomhet omsatte for 475,7 millioner kroner som er uendret fra samme periode i fjor. Tallene er imidlertid ikke sammenlignbare da årets tall også omfatter nyetablert virksomhet i Trondheim etter en medlemskonkurs. For de egeneide byggevarehusene er det særlig virksomheten i Østlandsområdet som er hardest rammet med et fall på over 10 prosent i enkelte måneder som er på nivå med markedsutviklingen. Salget i Trøndelag og Bergen har derimot vært bedre enn markedsutviklingen. Omsetning i våre egeneide virksomheter har reelt sett falt med seks prosent, mens lønnsomheten er fire prosent opp og går nå i pluss. Dette er hyggelig og viser at kombinasjonen drift egeneid og kjedekonsept gir oss en god plattform, kommenterer Norgros-sjef Erik Øyno. Det har vært lagt ned et betydelig arbeid i å sikre lønnsomheten i anlegg med fallende omsetning. Byggmakkers markedsføring har derfor i første halvår hatt mer fokus på trafikkskapende aktiviteter enn tidligere, heter det i styrets beretning. Lavere kostnader Arbeidet med kostnadskontroll begynner å gi resultater. Justert for nyetableringen i Trondheim er den reelle kostnadsreduksjonen på ni prosent i forhold til samme periode i fjor. Dekningsgraden er også i fremgang med en oppgang på en prosent til 14,3 prosent. Konsernets resultat før skatt ble på 13,6 millioner mens nettoresultatet i tilsvarende periode i fjor var på 4,5 millioner. Øyno kan opplyse at privatmarkedet holder seg godt oppe kombinert med at august viser en positiv utvikling for salget.