Tunnelene - Oslos nye pengesluk

Oslo er snart verdensmester i tunneltetthet. Men tunnelene er rådyre å vedlikeholde. Veivesenet frykter stengte tunneler, men politikerne lover nok penger, skriver Aftenposten.

Dyr fornøyelse. Oslos hittil nyeste tunnel, Svartdalstunnelen, ble åpnet av daværende samferdselsminister Terje Moe Gustavsen, Kjell Bjørvik fra Vegdirektoratet og Anne Sigrid Hamran, SVO i fjor. De mange tunnelene sluker stadig mer av Oslos veibudsjetter. FOTO: ROLF CHR. ULRICHSEN LES OGSÅ Uaktuelt å stenge - 03.12.01 For 15 år siden hadde Oslo én eneste veitunnel: Skarve 200 meter på Bryn. Siden har stadig flere lokalmiljøer fått oppfylt sine ønsker om å få trafikken under bakken. I dag har vi rundt 11 kilometer tunneler i Oslo. Ferskeste strekninger er Svartdalstunnelen og Tåsentunnelen på henholdsvis 1700 og 1400 meter. Men selv om naboene gleder seg, har medaljen i høyeste grad en bakside. En ting er at det koster flesk å bygge tunnelene. Det er rådyrt å drive og vedlikeholde dem også. Fra seks til åtte ganger mer pr. meter enn én meter vei i dagen, ifølge Statens vegvesen Oslo (SVO). -Utgiftene har økt jevnt og trutt. I dag går drøyt 40 millioner av et driftsbudsjett på 150 millioner til tunnelene, konstaterer fungerende trafikksjef i SVO, Jon Grasmo. -Vår hodepine er at tunnelene vil sluke stadig mer av pengene til vedlikehold.