Dyr fornøyelse. Oslos hittil nyeste tunnel, Svartdalstunnelen, ble åpnet av daværende samferdselsminister Terje Moe Gustavsen, Kjell Bjørvik fra Vegdirektoratet og Anne Sigrid Hamran, SVO i fjor. De mange tunnelene sluker stadig mer av Oslos veibudsjetter. FOTO: ROLF CHR. ULRICHSEN LES OGSÅ Uaktuelt å stenge - 03.12.01 For 15 år siden hadde Oslo én eneste veitunnel: Skarve 200 meter på Bryn. Siden har stadig flere lokalmiljøer fått oppfylt sine ønsker om å få trafikken under bakken. I dag har vi rundt 11 kilometer tunneler i Oslo. Ferskeste strekninger er Svartdalstunnelen og Tåsentunnelen på henholdsvis 1700 og 1400 meter. Men selv om naboene gleder seg, har medaljen i høyeste grad en bakside. En ting er at det koster flesk å bygge tunnelene. Det er rådyrt å drive og vedlikeholde dem også. Fra seks til åtte ganger mer pr. meter enn én meter vei i dagen, ifølge Statens vegvesen Oslo (SVO). -Utgiftene har økt jevnt og trutt. I dag går drøyt 40 millioner av et driftsbudsjett på 150 millioner til tunnelene, konstaterer fungerende trafikksjef i SVO, Jon Grasmo. -Vår hodepine er at tunnelene vil sluke stadig mer av pengene til vedlikehold.
- Nøkkelord
- Import