NSB vil kapre svenske togavganger

- Vi har lengtet etter denne dagen, sier NSBs svenske datterselskap Svenska tågkompaniet. Sveriges regjering vil nå avvikle det svenske togmonopolet.

Sveriges samferdselsminister Åsa Torstensson overleverte torsdag en proposisjon til Riksdagen hvor den svenske regjeringen går inn for å avvikle togmonopolet gradvis og slippe private aktører til på markedet.

- Så sant beslutningen går igjennom, vil vi befinne oss på sporene så snart som mulig er, sier administrerende direktør Bengt-Erik Johansson i Svenska tågkompaniet til nettavisa DN.se.

Selskapets målsetting er å gjøre det monopolisten Statens järnväger (SJ) gjør i dag, bare bedre, sier Johansson. Selve togene er allerede tilgjengelige gjennom den norske eieren, NSB. Disse togene overgår togene til SJ, mener han.

- Vi har lengtet etter denne dagen og ser fram til å vise at også vi kan det her med å kjøre tog.

Jernbaneverket avgjør
Som NSB i Norge, har SJ i dag monopol på all persontrafikk i Sverige. Går det som den svenske regjeringen vil, er helgetrafikken åpnet for fri konkurranse allerede i sommer.

I løpet av høsten skal det svenske jernbanenettet åpnes for internasjonal persontrafikk, og fra 1. oktober 2010 skal markedet være helt fritt.

Sverige er forpliktet til å åpne jernbanenettet for utenlandske togselskaper gjennom et EU-direktiv.

Det er jernbaneverket som skal ta seg av tildelingen av strekninger og avgangstider til operatørene, sier samferdselsministeren. Hun er overbevist om at liberaliseringen vil gi lavere priser og større valgfrihet for de reisende.

Motstand fra opposisjonen

Opposisjonspartiene er ikke fullt så positive til reformen. Socialdemokraterna frykter at de reisende vil bli taperne.

- Vi tror det vil bli dyrere og vanskeligere å ta tog, og vi er redde for at togtrafikken vil bli mer glissen, noe verken arbeidsmarkedet eller miljøet tjener på, sier Socialdemokraternas Christina Axelsson.

- Problemet i Sverige er ikke mangel på tog, men mangel på kapasitet, sier Axelsson.