Nasjonal ringvei

Gode transport og infrastrukturløsninger er "blodomløpet" i utviklingen av næringslivet i vårt landstrakte land. Ambisjonene må derfor legges på et slikt nivå at Norge kan fremstå som en av de nasjonene med best transportnett i Europa.

Pål Egil Rønn

Konsernsjef i AF Gruppen.

Har tidligere hatt ulike lederstillinger i AF Gruppen, samt i tidligere SRG. Har i tillegg vært forsker ved Sintef/NTH. Er utdannet Doktor Ingeiør fra NTNU, og har lederprogram ved INSEAD.

Andre gjestekommentatorer

Peder B. Backe, BackeGruppen
Ketil Lyng, BNL
Per Sandberg, Stortinget (Fr.P)
Steinar Gullvåg, Stortinget (A)
Bjørn Erik Øye, Prognosesenteret
Geir M. Aarstad, Skanska
Terje R. Venold, Veidekke
Øyvind Helleraker, Stortinget (H)
På Egil Rønn, AF
Jon Sandnes, EBA
Gunnar Kvassheim, Stortinget (V)
Liv Kari Hansteen, RIF
Martin Mæland, OBOS

Utfordringene er betydelige knyttet til nasjonal infrastruktur, også i et av verdens rikeste land. Planene har i hovedsak vært av varighet til "neste valg". Med Nasjonal transportplan 2010-2019 (NTP), fremlagt 13. mars, samt et Statens Vegvesen som oppleves å være i en revitaliseringsfase, er mulighetene til stede for å sette ambisiøse mål for framtida.

Budsjett-tenking
I Norge er infrastrukturbygging på godt og vondt en del av distriktspolitikken. I følge forskningsstudie utført av BI-professorene Leif Helland og Rune Sørensen " bygger ikke politikerne veiene der de trengs mest, men der de gir størst politisk gevinst".

Vi må legge lista høyere. Vi må tørre å sette oss "hårete mål". Da kreves helhetlig planer og nasjonale løft og investeringer. Det kreves forutsigbarhet og gjennomføringsevne i et langsiktig perspektiv. Dette gir bransjen bedre forutsetninger til å kunne være et stabiliserende element i sysselsettingen og byggeprosessene kan effektiviseres.

Mulighetenes land
Den norske økonomien gir rom for å investere i framtidig konkurransekraft. En "firefelts ringvei" som knytter sammen de større byene er et naturlig målbilde. En satsning på nasjonale ringveier vil komme næringslivet til gode. Derfor er bygging av god infrastruktur et riktig og viktig tiltak for å øke produktiviteten i landet, samt å forberede nasjonen på en fremtid med lavere oljeinntekter.

Næringen har kapasitet til å håndtere en slik utbygging. Forsker Helge Røed i Agderforskning uttaler at dersom veiarbeidet blir en normal del av den norske økonomien, vil vi som eksempel kunne bygge en topp moderne motorvei mellom Oslo og Trondheim på 10 år uten at det er inflasjonsdrivende.

Skal vi kunne utdanne og videreutvikle dyktige ressurser som finner det attraktivt å utvikle teknologi og bygge våre veger og baner, er det viktig at ambisjonsnivået er høyt. Vi må kvitte oss med stempelet som en av nasjonene i Europa med dårligst standard på veg- og banenettet.

La oss bruke kunnskap bransjen har fra både oljesektoren, vannkraftutbygging og veibygging under ulike forhold, til å gjennomføre infrastrukturprosjektene på en effektiv og sikker måte. Et slik løft vil legge et godt grunnlag for fremtidige generasjoners muligheter.