Betalte strømmen for en annen i ti år

Feil kid-nummer førte til at en mann fra Jølster betalte nærmere 200.000 for strømmen til en annen jølstring. Betalingen pågikk i ti år før feilen ble oppdaget.

Det var for knapt to uker siden at sunnfjordingen oppdaget at han i ti år har betalt regningen for en annen av strømkundene til Sunnfjord Energi, i tillegg til at han har betalt sin egen. Regningen ble betalt gjennom autogiro.

Ifølge Sparebanken Sogn og Fjordane skyldes det hele en menneskelig svikt.

- Det ble gjort en feil for ti år siden ved at det ble lagt inn feil kid-nummer på regningen, sier salgsleder Thor Grane til lokalavisen Firda.

Mannen som har betalt dobbelt opp vil få pengene tilbake. Nå er det bare uvisst hvem som må stå for erstatningen, selv om banken har gjort feilen. Ifølge Grane regulerer finansavtalen slike tilfeller.

Men saken er slett ikke avgjort. Kunden, som vil være anonym, mener det er bankens feil da den opprettet autogiro, og akter ikke å betale. Han har tatt kontakt med advokat.

- I denne saken har kunden fått en vare og da er det også rett og rimelig at han betaler regningen, mener Grane, som forteller at banken er i dialog med kunden.

Selv kjenner jølstringen til mannen som har betalt strømregninger for ham.

- Vi er gode kompiser vi, og han får jo uansett pengene sine tilbake, humrer han.