Anleggsstart i Vestfold

Mandag 16. mars klokken 11:00 ble anleggsstarten for dobbeltsporet mellom Barkåker og Tønsberg markert.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete tok første spadetak bak spakene i en gravemaskin.

Markeringen fant sted ute på Jarlsbergjordet i bunnen av Tomsbakken, hvor entreprenøren skal ha sitt hovedriggområde under byggingen av dobbeltsporet.

Prosjektet omfatter totalt 7,8 km ny og moderne jernbane, hvorav 5,8 km blir nytt dobbeltspor. Kostnadene er beregnet til 1,4 milliarder kroner og det nye dobbeltsporet vil stå ferdig høsten 2011.

Prosjektet vil medføre at reisetiden mellom Oslo og Tønsberg reduseres med fire minutter og det vil bli mulig å kjøre flere tog. Økt kapasitet vil føre til bedre regularitet og punktlighet til glede for alle som reiser med tog på Vestfoldbanen. 

Grunnarbeidene på prosjektet er delt inn i tre hovedentrepriser som vil ha ulik oppstartstidspunkt.

Første grunnentreprise ut er Jarlsbergentreprisen som går fra Barkåker syd til Tønsberg. Strekningen består av 4,4 km nytt dobbeltspor, hvorav 1,75 km vil gå i tunnel gjennom Frodeåsen.

Jernbaneverket er allerede i gang med å klargjøre strekningen for anleggsarbeider. Skogrydding langs linjen har pågått en stund, og AF Jarlsberg, som har fått den første entreprisen har vært i gang i marka siden 2. mars. 

AF Jarlsberg er et arbeidsfellesskap bestående av Reinertsen AS og LNS AS.

De andre entreprisene er Barkåkerentreprisen og Kjelleliaentreprisen, som skal starte opp hhv september 2009 og mars 2011.