Opptur for billigkjede

Midt i finanskrisen har Biltema satt omsetningsrekord. Og håper på 20 prosent vekst i 2009.

Biltema omsatte i fjor for 1,6 milliarder kroner, etter en vekst på 16 prosent.

- Folk er blitt mer bevisst på pris, og vi er kjent for å ha lave priser. Det gjør at vi ser lyst på 2009 også, sier styreleder Magne Teigland i Biltema.

Kjeden åpnet tre nye varehus i fjor, og i tillegg to mindre utsalg tilknyttet eksisterende varehus, såkalte satellitter. Omsetningen i de eksisterende varehusene økte med rundt fire prosent i fjor.

Gjør mer selv

- Mange satser i større grad på å reparere ting enn å kjøpe nytt, og å gjøre jobben selv. Vi ser for eksempel tegn på at bileiere er blitt flinkere til å bytte typiske byttedeler. Bilen skal nok vare litt lenger enn opprinnelig tenkt, sier Teigland.

En annen grunn til at Biltema ikke trenger å følge nedskjæringstrenden, er at de ikke har så mye å skjære ned på. Administrasjonen er liten, og innkjøpene skjer rett fra produsent.

Nylig flyttet Biltema Kristiansand inn i større lokaler. Kjedesjefen var med i forberedelsene, om enn på en litt mindre sjefete måte enn hva som er vanlig på bedriftsledernivå.

- Jeg ryddet søppel og gjorde annet forefallende arbeid. Det var sånn jeg kunne gjøre best nytte for meg, sier Teigland.

Nærmer seg 30

Biltema Norge har nå 24 butikker, fire flere enn i moderlandet Sverige. Et nytt varehus åpner i Harstad 24. mars, og i november er det Namsos` tur. I mellomtiden åpner kjeden sin tredje satellitt, på Bryne 28. april.

- Og det kommer trolig flere. Vi ser på mulige tomter, og det kan fort bli fire ekstra utsalg i tillegg til disse, sier Teigland.

I så fall nærmer kjeden seg raskt det tidligere uttalte målet om 30 varehus innen 2012.

Biltema feiret 25 år i Norge i fjor. Kjeden startet med bilrekvisita, men har etter hvert utvidet sortimentet med verktøy, elektronikk, byggevarer, båtutstyr og hobby- og fritidsartikler. Bilutstyr utgjør i dag 6000 av de i alt 15 000 produktene i Biltemas hyller.