Skuffelse over Takstlovutvalgets utredning

- Forslagene som ble lagt fram av Takstlovutvalget i går er gjennomgående for svake og ikke tilpasset virkeligheten i boligmarkedet, mener bransjen selv.

- Det er veldig synd at man ikke har kommet til enighet om sentrale spørsmål for å begrense forbrukerens risiko, og at utvalgets innstilling er delt på en rekke viktige områder, mener Kai-Haftor Olsen, daglig leder i NITO Takst.

Takseringsbransjen mener utvalget i større grad burde foreslått enkle regler for å bidra til et tryggere boligmarked med bedre informasjonsflyt mellom aktørene.

- Mange av forslagene som har knapt flertall er, etter takstbransjens mening, gjennomgående for svake og dessverre ikke tilpasset den virkelighet vi som følger boligmarkedet og driver med taksering opplever i det daglige, sier Kai-Haftor Olsen i en kommentar til Takstlovutvalgets utredning.

Vil ha påbud
Forbrukerrådet og takstbransjen selv mener at tilstandsrapport ved salg av bolig bør være påbudt. Men utvalget har ikke kommet til enighet på dette punktet. Noen har stilt seg bak forslaget om en utvidet opplysningsplikt for selgere som ikke legger fram tilstandsrapport. Ved en eventuell vurdering av mangler vil det da legges til grunn at selger likevel kjenner til opplysninger som ville ha kommet frem i en tilstandsrapport.

- En frivillig ordning basert på svake kontraktsrettslige insentiver vil fort konsumeres av eierskifteforsikringene. Vi får én premie med rapport, og én litt høyere premie uten rapport. De tilfellene det vil være aller viktigst å fange opp vil man lett komme utenom ved å tegne en litt dyrere forsikring. Man kan faktisk kjøpe seg ut av en opplysningsplikt, mener Olsen.

Megler pålegges ansvar
Forbrukerrådet og takstbransjen mener også at eiendomsmegleren skal pålegges ansvar for å sørge for at det foreligger en tilstandsrapport før oppdragsavtale inngås mellom selger og megler.

- Det kan være et effektivt virkemiddel for å sikre at påbudet overholdes ved at rapporten skal foreligge før oppdragsavtale inngås med eiendomsmegleren. Dette er foreslått lovfestet i eiendomsmeglingsloven. På denne måten kan man sikre aktørenes uavhengighet fra hverandre, opplyser lederen for NITO Takst.

Takstmann en objektiv aktør
I henhold til takseringsbransjen viser flere undersøkelser at forbrukerne stoler mer på takstmannens vurderinger enn meglerens, på grunn av førstnevntes objektivitet. Det er ikke snakk om hvem som er best egnet; hvem som har flest oppdrag i året. Det som er viktig er at en nøytral og objektiv fagkyndig evaluerer eiendommen og fastsetter verdiene ut fra hva som avdekkes. Eiendomsmeglernes honorar er ofte knyttet opp til en prosentandel av salgssummen. Dette gir ikke nøytralitet og objektivitet.

- Av de aktørene kundene møter i forbindelse med en bolighandel er takstmannen den eneste som ikke selv har noen egeninteresse i hva prisen blir. Det gir det beste utgangspunkt for en nøytral og riktig verdifastsettelse, mener Olsen.

Oppfyller allerede kompetansekrav
Takstlovutvalget er imidlertid enige om å innføre strengere lovpålagte krav til kompetanse og utdanning for takstmenn.

- Dette er faktisk litt paradoksalt, da disse kravene er tilnærmet identiske med de krav takseringsorganisasjonene allerede stiller til sine medlemmer. Bransjen har derfor ingen problemer med å oppfylle kravene som nå lovfestes, avslutter Kai-Haftor Olsen.