- Godt forslag fra Regjeringen

BNL mener NTP var vel verdt ventingen. Rammene for planperioden på 10 år øker med 100 mrd kroner, tilsvarende 45 % i forhold til NTP 2006-2015.

- Regjeringens forslag markerer et taktskifte i norsk samferdselspolitikk. Stamveiene skal nå bygges ut dobbelt så raskt. I tillegg dobles investeringene til jernbaneutbygging, sier direktør Audun Lågøyr i Byggenæringens Landsforening.

BNL er fornøyd med at det satses på en kraftig opprusting av veinettet gjennom økningen i midler til drift og vedlikehold, trafikksikkerhetstiltak og fjerning av flaskehalser.

- Med dagens tempo var det lagt opp til at stamveiene skulle være ferdig utbygd på 50 år, nå halveres dette til 25 år. Dette oppfyller langt på vei de forventninger vi hadde til nivået på bevilgninger i NTP, sier Lågøyr.

Forutsigbarhet skaper kapasitet Regjeringen har de fire siste årene overoppfylt NTP. Det er bra. Nå må politikerne vedta en opptrappingsplan som legger til rette for å utnytte anleggskapasiteten til beste for samfunnet. Det er viktig at partiene gjennom arbeidet med NTP i stortinget i størst mulig grad vedtar en forpliktende opptrappingsplan. Det gir økt kvalitet. Når forpliktende opptrappingsplaner for investeringer og drift/vedlikehold nedfelles i NTP, skapes det rammevilkår for mer langsiktig og målrettet arbeid. Dette vil også føre til en ytterligere styrking av kvaliteten, seriøsiteten og soliditeten i norsk anleggsbransje.

For å sikre forutsigbarhet må

- NTP vedtas som en forpliktende opptrappingsplan
- Utbygging av store samferdselsprosjekter skje sammenhengende og uavhengig av årlige budsjettvedtak
Pressekontakter: Direktør