Myrkdalstunnelen

Myrkdalstunnelen

Sted: Myrkdalen, Voss kommune

Prosjekttype: Tunnel

Totalkostnad eks mva: 150 millioner kroner

Lengde: 1.080 meter

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: Kruse-Smith

Prosjektering: Statens vegvesen

Underentreprenører og leverandører: Grunn- og veiarbeider: Flage Maskin og Fosse Maskin - Vann- og frostsikring: AF Anlegg - Fjellsikring på vei i dagen: Mesta - Elektro: Mesta Elektro - PE skum: Skumtech - Fjellsikringsbolter: Ørsta Stål - Sprøytebetong: Voss Cement

På Rv 13 gjennom Myrkdalen har Kruse-Smith bygget en 1.080 meter lang tunnel på et av de mest skredutsatte stedene.

Myrkdalstunnelen ligger cirka en kilometer nord for Vinje og gir sikrere veiforbindelse mellom Voss i Hordaland og Vik i Sogn og Fjordane.

150 millioner kroner
Tunnelen har en totalkostnad på 150 millioner kroner eks mva. Den er finansiert med statlige, kommunale og private midler. Tiltakshaver er Statens vegvesen. Kruse-Smith har bygget tunnelen i hovedentreprise. Mesta har hatt oppdrag med tekniske installasjoner. Anleggsstart var i september 2007 og tunnelen hadde offisiell åpning i desember i fjor. Gjen-nomslaget var i april i 2008.

Prosjektleder Einar Tvinnereim i Kruse-Smith forteller at tunnelen er 1.080 meter lang, medregnet portaler og rasoverbygg i hver ende. – Den har T8,5 konstruksjon, fri høyde på 4,6 meter og er dimensjonert for en fart på 80 km/t. Den er vann- og frostsikret med cirka 7.500 kvadratmeter PE-skum og sprøytebetong. Det er også brukt cirka 1500 kubikkmeter sprøytebetong til fjellsikring. I tillegg til tunnelen bygget vi 620 meter ny vei i dagen.

Tunnelen har nødstasjoner med telefon og brannslukningsapparat for hver 125 meter og en havarinisje med innelukket telefonboks.

Kraftige vifter
Byggeleder Helge Giljarhus i Statens vegvesen sier at tunnelen har et meget kraftig ventilasjonssystem.

– Både gående og syklende skal kunne bruke tunnelen. Derfor er viftene kraftig dimensjonert. Det står en målestasjon for CO cirka 100 meter nord for havarinisjen og når den registrerer en viss mengde CO i luften starter viftene. Stasjonen måler også hvilken vei det trekker i tunnelen og luften blåses i den retningen. Det er nok at to trailere kjører gjennom tunnelen for at vifteanlegget skal starte.

Tunnelen ble drevet på tradisjonell måte med borerigger og dumpere. Det er tatt ut cirka 65.000 kubikkmeter faste fjellmasser av tunnelen. Det er også sprengt bort en tilsvarende mengde masser fra uteanlegg. Det meste av massene er solgt til Voss Fjellandsby.

Tvinnereim sier at de største utfordringene i tunneldrivingen var at området er skredutsatt og at den eksisterende veien skulle være i bruk. – Vi hadde midlertidige stengninger og slapp trafikk gjennom til faste tider. Portalen på sørsiden av tunnelen er litt spesiell. Vi har bygget en voll oppå overbygget som skal hindre steiner i å falle ned på den gamle veien.

Forventet ÅDT for Rv 13 er ventet å stige fra 800 kjøretøy i dag til 1.300 om 15 år. Andelen tungtrafikk på veien er ti prosent.

Ingen fraværsskader
Tvinnereim sier at det var 60 personer med på anleggsarbeidet da aktiviteten var på topp. – Vi har lagt ned 96.000 timeverk her og har ikke hatt noen fraværsskader. Vi lærer noe på alle jobber. Herfra tar vi med oss økt kompetanse på arbeider i skredfarlige områder og HMS.

Knut Grinde i Flage Maskin forteller at en stor forskjæring i nordenden på anlegget var utfordrende. – Forskjæringen var høy og vi kunne bare stenge veien i korte perioder. Massetransporten av stein fra tunnelen pågikk samtidig med arbeidet med forskjæringen og dette stilte store krav til planlegging og logistikk.

AF Anlegg hadde oppdraget med vann- og frostsikring av tunnelen. Petter Brandtzæg sier at dette arbeidet gikk greit.

Stein Wennberg i Mesta sier at arbeidet med Myrkdalstunnelen gikk greit. – Vi hadde et par avbrudd i arbeidet med å sette inn fjellbolter på grunn av sterk kulde. Ellers gikk alt greit.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter