Skanska pusler bro i Ryfylke

Om kort tid startes produksjon av elementer til en 254 meter lang bro i Ryfylke, som nesten utelukkende er et puslespill av store prefabrikkerte betongelementer.

Alt produseres på Skanskas eget industriområde i Forsand, ytterst i Lysefjorden.

Spennende broprosjekt
I Forsand skal det produseres betongelement til en bro som skal bygges mellom Tjul og Nord-Talgje i Finnøy kommune, i Ryfylke. Bortsett fra landkarene skal hele den 254 meter lange broen prefabrikkeres i Forsand og monteres fra kranfartøy. Hvert element vil veie opp mot hele 400 tonn. Denne måten å bygge bro på er gjort svært sjelden. At frakten foregår med kranfartøy gir stor fleksibilitet i forhold til å produsere større element enn om frakten hadde foregått på land.   

Presisjonsarbeid

Broen vil bestå av til sammen 29 store elementer som lappes sammen. Dette blir en presisjonsjobb som ikke mange andre greier å gjennomføre. Løsningen med prefabrikkering prosjekteres også av Skanska, med Statens Vegvesen som kontrollinstans.  - Jeg vil ikke si at andre ikke kan gjøre det på denne måten, men det er i hvert fall svært få. Elementene vil bli montert helt ned til 25 meter under vann, og dette krever stor presisjon og god planlegging. Det er svært sjelden at en bro bygges på denne måten, sier prosjektsjef for Skanska i Forsand, Odd Inge Lunde.

96 millioner
Prosjektet er en totalentreprise på 96 millioner kroner som skal stå ferdig i mars 2010.

Det omfatter ny vei på til sammen 3,2 km, bredde 6 meter. Broen er ca 254 meter og skal bygges mellom to sjøfyllinger, som utføres i en annen kontrakt.

Fundamentering med betongsøyler på fjell i de seks midtre aksene og på stålrørspæler i fire akser i fyllingen på begge sider.

Fremgangsmåte prefabrikkert bro:

Grunnen sprenges ut og planeres. Deretter settes det ned klosseelementer på bunnen. Deretter settes det ned pilarer på klossene, hjulpet av et guidesystem i stål.

Så boltes pilarene fast gjennom klosselementet og ned i fjellgrunnen. Det understøpes mellom klosseelement og søyle med bruk av dykkere. På det dypeste vil pilarene ligge 25 meter under vann, mens 2-3 meter vil være over vannflaten.

Så monteres 8-9 meter høye søyler på toppen av pilarene, også det gjøres med et guidesystem og understøp. Boltene blir gyset. Spennvidde mellom søylene er ca 29 meter. Så legges broelementene på cirka 400 tonn på toppen.

Alle elementene blir produsert på Skanskas industriområde i Forsand og fraktes med kranfartøy.