Forutsetningen er at folk bruker bilen like mye som i dag. Beregningen er gjort av forsker Bård Norheim i Urbanet Analyse, som har lagt tall fra Statistisk sentralbyrå til grunn.
- Det er mulig befolkningsveksten ikke har vært langt nok fremme i debatten. Selv for meg var det overraskende at veksten var så stor som disse prognosene viser, sier han til NRK.
Resultatet kan bli lange køer, om ikke politikerne øker satsingen på kollektivtilbudet kraftig, slår Norheim fast.
Og det ligger det ikke an til. Det foreligger to forslag til Oslopakke 3, og begge vil føre til et dårligere kollektivtilbud per innbygger, ifølge Transportøkonomisk institutt.
- Det blir flere avganger, men samtidig blir det flere personer som må kjempe om hvert enkelt sete på buss, bane, trikk og tog, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen i TØI til Aftenposten.
Dessuten har tunnelsystemet under Oslo ikke plass til flere avganger i rushtida. Nesten like fullt er det på jernbanen, og det foreligger ingen planer om å utvide tunnelene.