Hevder Post- og teletilsynet knebler forbrukere

NBBL klager nå Post- og teletilsynets (PTs) vedtak om Telenor-rabattene til boligsamvirkets medlemmer inn for Samferdselsdepartementet. PT mener at Telenor ikke kan gi annet enn ubetydelige rabatter til boligsamvirket.

- PTs forbud innebærer i realiteten at en av landets største forbrukerorganisasjoner fratas retten til å fremme sine medlemmers interesser. Dette gjøres i forhold til et rått telemarked med en dominerende aktør, nemlig Telenor. Dette kan vi ikke akseptere sier adm.dir. Ralph Norberg i NBBL i forbindelse med klagen på PTs vedtak overfor samferdselsministeren. NBBL har overfor Telenor oppnådd rabatter på i størrelsesorden 20-25% på tellerskrittene. PT mener på sin side at rabattene maksimalt kan være på 5%. NBBL har sammen med boligbyggelagene benyttet sin samlede forbrukermakt og etter avtale med Telenor oppnådd rabatter på samlet over 100 mill kroner. - For hvert enkelt medlem utgjør dette 5 600 kroner i året. PTs vedtak rammer derfor boligsamvirkets medlemmer direkte og øker Telenors inntjening med et tilsvarende beløp. Dette finner vi både urimelig og vanskelig å forstå, sier Norberg. Argumentasjonen til PT er at deres vedtak vil skape økt konkurranse på lang sikt, med bedre priser og produkter som følge. - NBBLs vurdering er at denne gevinsten for det første er høyst usikker. For det andre mener vi at det er urimelig at vi i boligsamvirket skal måtte bære byrdene ved den usikre konkurransepolitiske linjen som PT her legger opp til. Boligsamvirket som representerer folk med normale inntekter, rammes av dette vedtaket, mens derimot bedriftsmarkedet og norske storkonsern går fri. De kan fortsatt forhandle om rabatter. Dette gir konsekvenser som er uakseptable for oss som forbruker-organisasjon, understreker Norberg. - På ulike markeder vil aktørene ta ut mest mulig fortjeneste, og markedet for fasttelefoni representerer i så måte intet unntak. Erfaringene så langt tyder ikke på at prisene reduseres vesentlig med økt antall aktører, men at forbrukerne derimot får flere dyre alternativer å velge mellom. I en slik situasjon har vi adskillig større tro på at lavere priser for en sterk forbrukerorganisasjon som oss, kan bidra til å påvirke det generelle prisbildet positivt for forbrukere flest, påpeker Ralph Norberg.