Godt år for Rambøll

Etter flere år med stabil vekst, ble også 2008 et godt år for Rambøll Gruppen.

Selskapet økte omsetningen med 19 prosent og antallet medarbeidere med cirka 1.900 til i underkant av 9.000. Resultatet før skatt steg med 13 prosent til 358 millioner DKK. Rambøll Gruppen er i dag blant de største rådgivervirksomhetene i Europa.

Nettoomsetningen vokste i fjor med 19 prosent fra 4 740 millioner DKK i 2007 til 5 640 i 2008. Økningen utgjorde 21 prosent, hvorav 10 prosent er knyttet til organisk vekst og 11 prosent kom fra akkvisisjoner. Rambøll var ved utgangen av 2008 stort sett netto gjeldsfri.

Både i Norge, Danmark, Finland, Storbritannia og Russland ble det oppnådd tosifret organisk vekst. Veksten knyttet til akkvisisjoner stammet primært fra oppkjøp av den engelske rådgivervirksomheten Whitbybird, Jyvästek og Analytics i Finland, konsulentvirksomheten Attractor i Danmark i 2007 og av oppkjøpet av den indiske telekommunikasjonsvirksomheten IMIsoft i 2008.

Et meget godt år for Rambøll i Norge

Rambøll i Norge hadde i 2008 det beste økonomiske resultatet siden etableringen i 1992. En egenomsetning på NOK 880 millioner er en økning på 16 prosent fra 2007. Driftsresultatet ble på NOK 105 millioner som er en økning på 28 prosent fra 2007. 

Med en netto tilvekst på cirka 100 ansatte i 2008 har Rambøll nå cirka 1100 medarbeidere i Norge. Tilveksten skjedde ved organisk tilvekst og ved oppkjøp. Nye selskaper ble kjøpt både i Narvik, Kristiansand, Fredrikstad, Tønsberg og Alta.

8.848 medarbeidere i 23 land

Siden 2004 har Rambøll Gruppen fordoblet antallet medarbeidere. Med en økning i antall medarbeidere i 2008 på cirka 1.900, består virksomheten i dag av 8.848 ansatte. Disse arbeider innenfor virksomhetens syv ulike tjenesteområder: bygg og design, infrastruktur og transport, energi og klima, miljø og natur, industri, olje og gass, IT og telekommunikasjon og ledelse og samfunn.

- Utviklingen er et resultat av arbeidet med å oppnå en god spredning i kompetanse, ytelser og geografiske tilstedeværelse. Dette gir oss flere ben å stå på, noe som gavner kundene, men som også bidrar til å spre risiko i en utfordrende tid, sier administrerende direktør i Rambøll Norge, Jan Ove Holmen.

Rambølls globaliseringsstrategi fokuserer blant annet på nye vekstmarkeder i Russland, Midtøsten og India. IMIsoft i India har siden oppkjøpet i 2008, vokst fra 650 til cirka 1.000 medarbeidere i dag. Virksomheten som designer og fører tilsyn med telemaster på det indiske mobilmarkedet har 20 kontorer fordelt over hele landet.

God bunnlinje og likviditet

Også bunnlinjen utviklet seg meget positivt i fjor. Resultatet før skatt steg i 2008 med 13 prosent til 358 millioner DKK. Driftsmarginen (før goodwill-avskrivninger) falt fra 8,5 prosent i 2007 til 7,7 prosent. Avviket skyldes primært hardere markedsbetingelser i UK, et utilfredsstillende resultat i IT-virksomheden Informatik samt enkeltstående utgifter forbundet med investeringer i fremtiden. Blant annet utgifter til implementering av ny og mere markedsorientert organisasjonsstruktur og arrangementet Ramboll Knowledge Experience, hvor flere enn 5.000 av virksomhetens medarbeidere fra mer enn 20 land møttes for å utveksle kunnskap.

Ekspansjonen fortsetter i 2009

Hittil i 2009 har Rambøll Norge kjøpt to nye selskaper. A7 Arkitekter AS i Arendal og Grønn Strek AS i Kristiansand.

A7 Arkitekter AS har med sine 14 medarbeidere en sterk posisjon i markedet innenfor arkitektur, design og plan. Selskapet har markert seg gjennom en rekke viktige oppdrag i Agder, blant annet Kampus Grimstad, Ericsson-bygget i Grimstad og FN-Huset i Arendal.

Grønn Strek AS har en sterk posisjon innen landskapsarkitektur, planprosesser og andre tjenester knyttet til utvikling og oppføring av fast eiendom. Selskapet har med sine 8 medarbeidere opparbeidet sterke kunderelasjoner på Sørlandet og har en meget sterk markedsposisjon.

Forberedt på lavere vekst i 2009

Holmen forventer at 2009 blir et utfordrende år. 

- Vi opplever en viss stagnasjon i bygg. Dette gjelder spesielt i Storbritannia, men også i Midtøsten og de nordiske landene. På andre markeder opplever vi utsettelser og annullering av planlagte prosjekter. Det er imidlertid mange muligheter og høy aktivitet i flere av våre store markeder. Dette gjelder spesielt innen infrastruktur og transport, energi og klima samt miljø og natur.

Også i Norge er vi i forberedt på at vi kan bli nødt til å iverksette tiltak for å begrense en negativ effekt som følge av situasjonen i markedet. For eksempel vil vi omplassere medarbeidere til andre forretningsområder, når det er mulig. Samlet sett forventer vi en omsetning og et resultat i Rambøll Gruppen som er lavere i 2009 enn i 2008, sier Holmen.