Milepæl for Bjørvikatunnelen

Byggeplankontrakten for Bjørvikatunnelen ble symbolsk undertegnet på MS Innvik ved Langkaia i Bjørvika onsdag.

Statens vegvesen inngikk sin største byggeplankontrakt noen sinne da regionveisjef Sidsel Sandelien og avdelingsleder Snorre Slapgård i rådgivningsfirmaet Aas-Jakobsen undertegnet byggeplanen for senketunnelen i Bjørvika. Kontraktssum 39.950 000 kroner. Dette er en spennende milepæl for Bjørvika og den blir et viktig miljøprosjekt for Oslo, sa en entusiastisk Sidsel Sandelien ved kontraktssigneringen, som understreket at senketunnelen er selve nøkkelen til byutviklingen i Bjørvika. Kontrakten omfatter utarbeiding byggeplaner, som er en detaljprosjektering av etappe I. Etappen omfatter senketunnelen og tilhørende konstruksjoner og installasjoner samt eier på begge sider for tilkobling mot Festningstunnelen i vest og mot Ekebergtunnelen og Mosseveien i øst. Det skal også utarbeides konkurransegrunnlag dvs beskrivelse og anbudstegninger, slik at entreprenører i konkurranse kan gi tilbud på byggingen. Kontrakten omfatter videre utarbeidelse av detaljerte arbeidstegninger for bruk i byggeperioden samt nødvendig bistand med rådgivning og eventuell omprosjektering i byggetiden. Aas-Jakobsen har tidligere utarbeidet et forprosjekt for senketunnelen sammen med 12 underkonsulentfirmaer der det britiske konsulentfirmaet Symonds er ekspert på senketunneler. Bjørvikatunnelen skal bygges etter samme prinsipp som Øresundforbindelsen. Oppgradert kostnadsramme Senketunnelen skal koste 3,5 - 4 milliarder 2003 kroner. Siden siste kostnadsoverslag på 2,8 milliarder 2001-kroner, har man veivesenet nå tatt med grunnerhverv for 100 millioner, kaifronter 100 millioner, Østre Tangent 150 millioner og prisstigning 200 millioner kroner. Dessuten blir det bru over Akerselva og en bru ved Mariakirken. Dette er ingen kostnadssprekk, men en normal oppgradering av kostnadsrammen, opplyser SteinFyksen i Statens vegvesen Region Øst til Byggeindustrien.