Tidenes taksatsing

Sammen med utvalgte proffkunder og leverandører skal Byggmakker gjennomføre tidenes taksatsing.

Byggmakker vet det er et enormt behov for utbedring av tak i Norge og dette markedspotensialet ønsker byggevarekjeden å utnytte bedre enn det de gjør i dag. Sammen med utvalgte proffkunder og leverandørene Isola, Icopal, Monier og Arcelor Mittal, skal Byggmakker selge inn et tjenestekonsept som tilbyr ferdige løsninger for kundene.

- Ideen er at det skal være enkelt å skifte tak, sier Morten Skinnarmo markedssjef proff i Byggmakker. Nylig presenterte han takkonseptet for et knippe egne ansatte og involverte proffkunder og leverandører på Clarion Hotel på Gardermoen.  

Hvordan skal så konseptet fungere? Ideen er at forbrukerkundene skal oppsøke sin lokale Byggmakker-forretning når de ønsker å utbedre taket. En storstilt markedsføringskampanje, som kjøres i gang 1. april, skal sørge for at så mange som mulig gjør nettopp det. Når kundene oppsøker butikken og ytrer ønske om å sette bort takarbeidet, kontakter Byggmakker en av sine utvalgte proffpartnere. Innen ti dager utfører de en befaring av taket og senest ti dager etter det skal et tilbud på materialer og arbeid foreligge. Før arbeidene starter undertegnes det en skriftlig kontrakt som omfatter blant annet byggetid og pris. Det er for øvrig Byggmakkers proffkunder som fakturer kunden. 

- Det er viktig at prosessen er så ryddig som mulig, sier Skinnarmo, og gjentar at det må oppleves som enkelt for kunden å skifte tak.  

Byggmakkers takkonsept skal inkludere også de som ønsker å gjøre jobben selv. I disse tilfellene blir kundene tilbudt hjelp til både taksjekk, planlegging, beregning og bestilling.

Under presentasjonen av takkonseptet trekker Skinnarmo frem at det må være et betydelig udekket behov for renovering av tak i Norge. Han peker på Anticimex Boligstatistikk fra 2006 som blant annet forteller at 15 prosent av norske boliger har et umiddelbart behov for utbedring av taktekkingen og hele 45 prosent av boligene har feil eller skader bør utbedres innen rimelighetens tid.

- Sier vi at 15 prosent av boligene trenger umiddelbar utbedring, så utgjør det 7,5 milliarder kroner. Byggmakker, med en markedsandel på 20-25 prosent, vil da ta 1,5 milliarder av et stort og udekket markedet, sier Skinnarmo.

Han presiserer at dette er lek med tall, men understreker samtidig at Byggmakker nå kan ta en posisjon i dette markedet som ingen har tatt til nå.