Opak: Ingen planer om endring

Vi har ingen planer om å endre navnet vårt. Representanter for byggebransjen har bedt om et møte, og det skal de få. Som ny leder vil jeg selvsagt høre på hva de har å si.

Det er adm. direktør Jan-Henry Hansen i Opak Byggebransjens kompetansesenter som opplyser dette til Byggeindustrien. Som ledd i et generasjonsskifte overtok han sjefsstilingen i familieselskapet 1. juni etter sin far Hans-Jacob Hansen som har regjert i nærmere 30 år. Selv om Hans-Jacob Hansen er ute av alle linjefunksjoner samt ikke trer inn i styret, vil han fortsette i selskapet og drive med det han alltid har gjort som også innebærer utadrettet markedsvirksomhet. Visjon og strategi Det å bli oppfattet som Byggebransjens kompetansesenter inngå i vår visjon og strategi. Det er en intern og ekstern målsetting for virksomheten som vi har jobbet med i 10-15 år. Derfor har vi ingen planer om å endre dette navnet, fremholder Jan-Henry Hansen som opplyser at debatten om selskapets navn også var oppe til diskusjon for 10-15 år siden uten at det resulterte i noen endring. Jeg vet ikke hvilke argumenter de har nå som er veldig annerledes enn de som ble fremført tidligere, kommenterer han. Uproblematisk Det blir hevdet at Byggebransjens kompetansesenter er et misvisende og villedende navn. Det gir inntrykk av at dere representerer noe mer enn en privat aktør og det familieselskapet dere reelt er. Kommentar! Det har jeg ikke så mange kommentarer til så lenge jeg ikke har hørt byggebransjens argumentasjon. For oss virker det som markedet vi alle opererer i, ikke har noe stort problem med navnet. For oss er dette nå en ikke-sak. Så vel medier som folk flest kan lett tro at dere representerer et institusjonelt organ i bransjen. Hva har du å si til en slik forvekslingsfare? Det har fungert bra så langt. Selvsagt fungerer det bra for dere som følgelig kan operere som noe mer enn dere egentlig er. Kommentar! Det kan man selvsagt si. Men det spørs hva man så skal legge i Byggebransjens kompetansesenter. For oss dreier det seg om bredde i tjenestespekteret kombinert med bredde og profil på menneskelige ressurser samt en ambisjon knyttet til faglig nivå. Fortsatt boligpriser Din fars synspunkter i medier om boligpriser blir karakterisert som synsing, og metodisk tilnærming til problematikken er savnet. Vi du ta din far av plakaten? Nei. Han lever ikke av sine uttalelser om boligpriser. Vi utgir en prisstigningsrapport to ganger i året hvor det også sies noe om boligprisene, og denne går ut til 7000 av våre kunder. Så lenge de har glede av disse rapportene, og så lenge journalistene ringer, så vil vi alltid svare. At andre aktører i bransjen har synspunkter på hvordan vi jobber, får stå for deres regning. Markedskontakt Men hvilken kommentar har du til den mer prinsipielle kritikken som går på at dere mangler metodisk tilnærming samtidig som dere markedsfører dere som kompetansesenter? Vi opplever at vi har god markedskontakt, og så kan man diskutere dette mot statistikk. Vi har aldri gått ut og sagt at det materialet vi presenterer, er basert på store matematiske regnemodeller. Vi trekker noen frimodige konklusjoner ut fra innsamlede data fra boligannonser. Prognosesenteret har en annen tilnærming til dette som sikkert også gir noen utmerkede konklusjoner. Hva som blir rett eller galt, vil så tiden vise, avslutter Jan-Henry Hansen. I forbindelse med sjefsskiftet i Opak har Jan-Henry Hansen fått overdradd aksjer slik at han nå sitter på en majoritetspost på 52 prosent. Anne Marie og Hans-Jacob Hansen eier 30 prosent, mens enkelte ansatte eier de resterende 18 prosentene.