Vil bremse Opak-Hansen

Sentrale aktører i byggebransjen har sett seg lei på Hans-Jacob Hansens selvbestaltede opptreden som meningsbærer på vegne av byggenæringen gjennom selskapet Opak Byggebransjens kompetansesenter.

Nå har en samlet byggenæring gjennom et enstemmig vedtak i BAE-rådet stilt seg bak et fremstøt for å endre navnet på selskapet som man mener er misvisende og representerer villedende markedsføring. Det er en rekke henvendelser fra irriterte medlemsbedrifter over en årrekke som fikk Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) til å reagere på Hans-Jacob Hansens opptreden. EBA-bedriftene møter Hansen med sin overambisiøse og misvisende firmabetegnelse i mange sammenhenger som eksempelvis fagkyndig vitne i rettssaker, i oppmannsavgjørelser samt som markedsanalytiker innen bolig og eiendomsmarkedet. Startet en prosess Problemet er at så vel mediefolk og dommere som folk flest tror Hansen og Byggebransjens Kompetansesenter representerer et offentlig oppnevnt organ, sier adm. direktør Øivind Seiergren i EBA. Sannheten er at selskapet er et privat firma eid av familien Hansen og noen ansatte som tilbyr tjenester innen prosjekt- og byggeledelse, teknisk eiendomsforvaltning, verdivurderinger og tilstandsanalyser, men også tvistebistand og byggherreombud, fremholder han. Seiergren opplyser at EBAs rolle har vært å sette i gang en prosess som nå vil skyte fart etter at den øvrige byggenæringen har besluttet å stille seg bak. I regi av Byggenæringens Landsforening (BNL) er det nå foretatt en formell henvendelse til Opak for å få til et møte med selskapet. Fornuftig og rimelig Jeg synes utspillet fra entreprenørene gjennom EBA er så vel fornuftig som helt rimelig. Når en person i ulike sammenhenger står frem og representerer Byggebransjens kompetansesenter, høres det ut som dette er noe som hele byggenæringen står bak, mens selskapet i realiteten er et privat konsulentfirma. Betegnelsen er direkte misvisende, sier adm. direktør Trond Johansen i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) som for tiden står for ledelsen av paraplyorganisasjonen BAE-rådet som samler bransjene bygg, anlegg og eiendom. I tillegg til MEF omfatter BAE-rådet tungvekteren BNL med entreprenører, bygghåndverkere og byggeindustrien. Videre representerer rådet RIF Organisasjonen for rådgivere, Norges Praktiserende Arkitekter (NPA), Tekniske Entreprenørers Landsforening (Telfo), Norges Bygg og Eiendomsforening (NBEF) samt Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF). Vi følger nå med i det videre arbeid i saken og stiller opp for å demonstrere at byggenæringen står samlet bak fremstøtet om å få endret navnet, fremholder Trond Johansen som opplyser at vedtaket i BAE-rådet var enstemmig. For ambisiøst navn Adm. direktør Harald Eriksen i NPA (Norges Praktiserende Arkitekter) følger opp: Mannen tar munnen for full når han står frem under denne navnebetegnelsen. Kompetanse innen byggebransjen gjelder også arkitektur, og så vidt jeg vet har ikke selskapet noen arkitekter ansatt og har aldri befattet seg med arkitektfaglige ting. Derfor representerer Byggebransjens Kompetansesenter et altfor ambisiøst navn som bør forbeholdes virksomheter som representerer en hel bransje, sier han. TV-opptreden Et selskap som nylig har reagert på Hansens opptreden, er Veidekke som i løpet av noen timer rett før sommerferien solgte 106 av totalt 220 Startbo-leiligheter på Carl Berner i Oslo. Boligene er spesielt beregnet på at unge mennesker skal kunne eie sitt eget husvære uten å bo seg i hjel. Leilighetene bygges med en utleiedel som skal gi bidrag til finansieringen samtidig som prosjektet søkes Husbankfinansiert. I et innslag på TVNorge fremsto Hans-Jakob Hansen på vegne av sitt Byggebransjens kompetansesenter og karakteriserte Veidekkes boligtilbud som et risikoprosjekt samtidig som han påstod at ungdom kunne skaffe seg bruktbolig til halve prisen. Forventer kvalitet Vi er ikke ute etter å hindre folk i å ha meninger om våre prosjekter. Men når en person fremstår på vegne av Byggebransjens Kompetansesenter så må man kunne forvente at man setter seg inn i den saken man uttaler seg om slik at det blir en viss kvalitet på synsingen. Å påstå at en sentralt beliggende leilighet i Oslo med god standard kan skaffes til halve prisen vi bygger for på Carl Berner, er mildt sagt usaklig, sier Kai Krüger Henriksen som er konserndirektør Kommunikasjon i Veidekke. Verken boligkjøpere eller boligbyggere er tjent med å ha en slik person gående som subjektiv kommentator som gi inntrykk av å utale seg på vegne av byggebransjen, fremholder Krüger Henriksen som også påpeker det forvirrende i Opaks ulike roller som kunde- og byggherrerepresentant den ene dagen og som talsmann for byggenæringen den andre. Selsom opplevelse En irritert byggenæring møter stor forståelse hos sjef i Prognosesenteret, Bjørn Erik Øye. Faget til Hans-Jacob Hansen er vel mest byggeledelse. Hans uttalelser om bolig og leiepriser er greit nok som synsing, men rent metodisk er det tydelig at dette ikke er særlig velfundert. Gjennom å kunne representere et Byggebransjens kompetansesenter har han makt, og brukes av mange. Derfor må det være viktig for bransjen å få frem at mannen ikke er noen representant for byggebransjen slik firmanavnet indikerer, sier Øye som nylig har vært gjennom en selsom opplevelse i et møte med Hans-Jacob Hansen. Finansavisen arrangerte en boligprisduell på Aker Brygge mellom meg og Hansen etter at han i fjor høst gikk hardt ut og spådde et kraftig boligprisfall. Jeg stilte opp og var selvsagt opptatt av hvorfor og med hvilken begrunnelse han kunne komme med et slikt oppsiktsvekkende utspill. Til min forbløffelse opplyste han at utspillet var en gimmick, forteller en oppbrakt Øye. Øye påpeker at Prognosesenteret gjennom 25 år har utviklet metode og prognoseverktøy som også har fått internasjonal anerkjennelse gjennom Euroconstruct-medlemsskapet. Når dette underlaget vektes opp mot et materiale som av Hansen selv karakteriseres som gimmick, blir det hele noe snodig, og møtet fremstår som hvilken som helst meningsutveksling. Uinteressant samtalepartner Hvorvidt Hansen får rett i sine utsagn, som for øvrig i vinter ble moderert noe og nå etter sommerferien redusert til 10 prosent, er for meg helt uinteressant. Fra nå av foretrekker jeg å diskutere problemstillinger knyttet til boligprisvurderinger med andre, fremholder Øye. Fra sitt metodiske ståsted er Prognosesenter-sjefen helt klar på at Opaks metoder ikke holder vann. Enkelt og greit fordi de jo reelt sett ikke har noen metodisk tilnærming til problematikken. Opak samler rett og slett inn prisantydninger i Aftenspostens boligannonser to ganger i året. Det er selvsagt en grei trendindikator, men som prognoseverktøy blir det for tynt, slår Bjørn Erik Øye fast. Forvekslingsfare Fungerende Forbrukerombud Jo Gjedrem opplyser at firmanavn kan rammes av markedsføringsloven, men han vil ikke knytte sine synspunkter opp til noe konkret navn med den begrunnelse at det er dårlig forvaltningsskikk å saksbehandle direkte på telefonen. Vi har hatt saker hvor firmaer navnemessig legger seg nært opp til det offentlige hvor problemstillingen er om det foreligger en forvekslingsfare. For vårt vedkommende vil det da være avgjørende om navnet virker villedende for forbrukeren, uttrykker Gjedrem på generelt grunnlag.