Drifts- og vedlikeholdskontraktører på plass

- Statens vegvesens største utfordring blir nå å være en så god byggherre at vi får den drifts- og vedlikeholdsstandarden vi skal ha på riks- og fylkesvegene, og at den blir lik for samme vegtype over hele landet, sier Erik Norstrøm i Statens vegvesen.

Mandag 1. september trer til sammen 24 kontrakter om drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger i kraft. Statens vegvesen har inngått disse funksjonskontraktene med fem ulike entreprenører som skal ha ansvar for drift- og vedlikehold av riks- og fylkesvegnettet innenfor definerte områder i fire eller fem år framover. Dette er første runde på vegen mot full konkurranseutsetting innen utgangen av 2006. Kontraktene har en verdi på om lag 1,3 milliarder kroner. 10 prosent besparelse - Om og hvor mye lavere drifts- og vedlikeholdsutgiftene blir, er svært vanskelig å vurdere. Først etter at de første fire- eller femårige kontraktsperiodene er over kan vi med sikkerhet si hvilke resultater konkurranseutsettingen gir. Dette er en helt ny situasjon for Statens vegvesen og vi har ikke noe å sammenligne direkte med, forklarer Norstrøm, men legger til at sammenlignet med hva vi drift og vedlikehold har kostet tidligere kan det se ut som om konkurranseutsettingen fører til en besparelse på om lag 10 prosent. For under ett år siden utførte og administrerte Statens vegvesen selv drift og vedlikehold da etaten hadde en egen produksjonsavdeling. Fra 1. januar 2003 ble Statens vegvesens produksjonsvirksomhet skilt ut som et statlig aksjeselskap, Mesta, som nå konkurrerer om oppdrag på lik linje med andre entreprenører. 14 Mesta-kontrakter 14 av de 24 kontraktene har gått til Mesta, Kolo veidekke har fått sju kontrakter, mens Trafikk og Anlegg, Risa og Selmer har fått én hver. Med ett unntak er kontraktene gått til den entreprenøren som hadde lavest tilbud. - På åtte av områdene fikk vi inn bare to tilbud, og det synes vi er for lite. I høst sender vi ut tilbudsgrunnlag for ytterligere en fjerdedel av drifts- og vedlikeholdsområdene. Disse kontraktene skal tre i kraft neste år. Siden tilbyderne får noe lengre tid på å utarbeide tilbud denne gangen håper vi å få flere å velge mellom neste år, sier Norstrøm. - Vi er nå i ferd med å utvikle et kontrollopplegg slik at vi kan følge opp kontraktørene på en god måte. Dette vil blant annet skje ved hjelp av stikkontroller og månedlige byggemøter med entreprenørene, forteller Norstrøm. I løpet av 2003, 2004 og 2005 skal Statens vegvesen inngå funksjonskontrakter for det øvrige vegnettet ¿ om lag 25 prosent per år. Inntil nye kontrakter inngås og trer i kraft er det Mesta AS som utfører arbeidet, i henhold til kontrakter som ble forhandlet fram da produksjonsvirksomheten ble skilt ut fra Statens vegvesen.