- Til å leve med

- Uavhengig kontroll til å leve med, er Byggenæringens Landsforenings første kommentar til den nye bygningsloven.

 

Rett før helgen avga kommunal - og forvaltningskomiteen sin innstilling til ny plan- og bygningslov. BNL er fornøyd med at selskaper med gode kvalitetssystemer og godt dokumentert egenkontroll kun skal omfattes av stikkprøver. BNL har fått gjennomslag for at den uavhengige kontrollen må skje på basis av nasjonale standarder. Lovforslaget skal diskuteres i odelstinget den 17. mars.

 -  Stortingsflertallet har kommet BNL i møte på at den uavhengige kontrollen må skje på basis av nasjonale standarder. I tillegg skal kontrollen differensieres etter tiltakets art og selskapets kompetanse. Det betyr at for selskap med gode kvalitetssystemer og der egenkontrollen er godt dokumentert vil den uavhengige kontrollen kunne bli utført mer som stikkprøver. Der egenkontrollen ikke er så godt dokumentert vil den uavhengige kontrollen bli mer omfattende. Denne delen av innstillingen er vi godt fornøyd med, sier direktør Audun Lågøyr i BNL

Rett før helgen avga kommunal - og forvaltningskomiteen sin innstilling til ny plan- og bygningslov. Lovforslaget skal diskuteres i odelstinget den 17. mars.

Da BNL deltok på høringene i stortinget i september i fjor la BNL fram et forslag om et system for uavhengig kontroll basert på to spor; uavhengig kontroll av tiltaket på områder knyttet til sikkerhet som brann, bæreevne og geoteknikk. I tillegg foreslo BNL at det skulle innføres en uavhengig kontroll/revisjon av foretaket.

-  BNLs modell for uavhengig kontroll mener jeg er den beste måten å fremme kvalitet i byggeprosessen på, sier Lågøyr. Men jeg synes det virker som regjeringspartiene, KrF og Venstre har en noe overdreven tro på en relativt omfattende uavhengig kontroll av tiltaket. I tillegg til de områdene BNL har foreslått, ber disse partiene  om at det utarbeides nasjonale standarder på områdene universell utforming, inneklima og miljøvennlige energiløsninger. Dette vil bidra til å presse kontrollkostnadene i været.

- Jeg er skuffet over at de ikke ville gå videre med vårt forslag om å stille krav til bedriftenes kvalitetssikringssystemer. Dette ville økt fokus på innarbeiding av gode arbeidsrutiner og god kvalitet, sier Lågøyr. Dessuten ville det blitt billigere for forbrukeren.

Ikke kompetansekrav
I dag er om lag 50 mrd kroner av totalmarkedet innen bygg ikke søknadspliktig. For aktørene i dette markedet stilles det ingen form for kompetansekrav eller kontrolltiltak. BNL utfordret partiene på stortinget om å be Regjeringen utrede at det stilles et kompetansekrav til aktørene i byggenæringen.

- Høyre, KRF og Venstre støtter dette forslaget, og det er bra. Men jeg kan ikke fatte at ikke Regjeringspartiene ikke en gang vil utrede et slikt forslag. Det skal bli vanskelig for regjeringspartiene etter dette å komme tilbake og klage over kvaliteten på denne delen av markedet når de lar hvem som helst utføre jobbene, sier en oppgitt Lågøyr.

Egen dispensasjonsregel i bygningsdelen av loven
BNL påpekte i høringene på stortinget at dispensasjonsregelen i plandelen av loven var ment å være felles for både plan og byggesaker.

- BNL mente at denne dispensasjonsregelen var tilpasset bygging i strandsonen og derfor ville få utilsiktede virkninger i forhold til bygningsdelen. BNL er blitt hørt på dette punktet. Stortinget ber nå enstemmig kommunaldepartementet lage en dispensasjonsregel er praktiserbar for kommunene. Dette er en liten del av loven som vil få stor betydning for bedriftene våre, avslutter Lågøyr.