Aas-Jacobsen planlegger Bjørvikatunnel

Konsulentfirmaet Aas - Jacobsen AS stakk av med kontrakten for byggeplanen for Bjørvikatunnelen.

Kontrakten er på hele 40 millioner kroner og er den største Statens vegvesen noen gang har inngått. Detaljplanleggingen av Norges første senketunnel i Bjørvika er dermed godt i gang. Tunnelen har byggestart i 2005 og skal stå ferdig i 2010. Det er Statens vegvesen Region øst som er byggherre for Bjørvikatunnelen. Onsdag 27. august kl 11.30 signeres kontrakten mellom Statens vegvesen Region øst og Rådgivende ingeniører Aas-Jakobsen AS. Kontrakten gjelder utarbeidelsen av byggeplandokumentene/anbudsgrunnlaget for Bjørvikatunnelen. Kontrakten på cirka 40 millioner kroner, er den største Statens vegvesen har inngått med en byggeteknisk konsulent noensinne. Det er første gangen det bygges en senketunnel i Norge. Prosjektet er meget komplisert og gir store byggetekniske utfordringer både for tillagingen og monteringen av elementene, samt støpearbeidene for tilknytningen til Festningstunnelen og Ekebergtunnelen sier prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen Region øst. I prosjektet er det lagt strenge føringer for hensynet til det ytre miljøet. Det er og vil bli, stilt krav til miljøstyring og miljøoppfølging i alle faser både internt og overfor konsulenter og entreprenører. Gjennom planlegging i tidlig fase, beredskapsplaner med rutiner og tiltak og prosedyrer for gjennomføring skal miljømålene satt nås.Fra og med 2010 vil cirka 95 000 kjøretøyer gå i tunnel under sjøbunnen i Bjørvika og Bispevika. Tunnelen får en lengde på circa 1100 meter hvorav 675 meter bygges som senketunnel. Tunnelen vil bidra til store miljøforbedringer i området.Reguleringsplanen for den nye E18-traséen mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen ble godkjent i Oslos bystyre 18. juni i år. Startskuddet for byggingen avfyres mest sannsynlig allerede tidlig i 2005!