Kontrakten er på hele 40 millioner kroner og er den største Statens vegvesen noen gang har inngått. Detaljplanleggingen av Norges første senketunnel i Bjørvika er dermed godt i gang. Tunnelen har byggestart i 2005 og skal stå ferdig i 2010. Det er Statens vegvesen Region øst som er byggherre for Bjørvikatunnelen. Onsdag 27. august kl 11.30 signeres kontrakten mellom Statens vegvesen Region øst og Rådgivende ingeniører Aas-Jakobsen AS. Kontrakten gjelder utarbeidelsen av byggeplandokumentene/anbudsgrunnlaget for Bjørvikatunnelen. Kontrakten på cirka 40 millioner kroner, er den største Statens vegvesen har inngått med en byggeteknisk konsulent noensinne. Det er første gangen det bygges en senketunnel i Norge. Prosjektet er meget komplisert og gir store byggetekniske utfordringer både for tillagingen og monteringen av elementene, samt støpearbeidene for tilknytningen til Festningstunnelen og Ekebergtunnelen sier prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen Region øst. I prosjektet er det lagt strenge føringer for hensynet til det ytre miljøet. Det er og vil bli, stilt krav til miljøstyring og miljøoppfølging i alle faser både internt og overfor konsulenter og entreprenører. Gjennom planlegging i tidlig fase, beredskapsplaner med rutiner og tiltak og prosedyrer for gjennomføring skal miljømålene satt nås.Fra og med 2010 vil cirka 95 000 kjøretøyer gå i tunnel under sjøbunnen i Bjørvika og Bispevika. Tunnelen får en lengde på circa 1100 meter hvorav 675 meter bygges som senketunnel. Tunnelen vil bidra til store miljøforbedringer i området.Reguleringsplanen for den nye E18-traséen mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen ble godkjent i Oslos bystyre 18. juni i år. Startskuddet for byggingen avfyres mest sannsynlig allerede tidlig i 2005!
- Nøkkelord
- Import