Pål Moen i Bryggedrift AS: Viktig å lære av feil

- Vi synes det er helt på sin plass at Byggeindustrien tar opp denne saken. Byggenæringen har vært alt for opptatt av å feie vanskelige saker under teppet, og næringens utøvere har vært lite opptatt av å lære av både egne og andres feil, sier Pål Moen i Byggedrift AS til Byggeindustrien i forbindelse med fasadesaken.

- Vi synes det er helt på sin plass at Byggeindustrien tar opp denne saken. Byggenæringen har vært alt for opptatt av å feie vanskelige saker under teppet, og næringens utøvere har vært lite opptatt av å lære av både egne og andres feil, sier Pål Moen i Byggedrift AS til Byggeindustrien i forbindelse med fasadesaken. - Etter at problemene med fasadene avdekket seg, har vi vært gjennom en svært grundig prosess hvor eksterne rådgivere er trukket inn. Byggforsk har også laget en egen rapport. Vi har fortsatt ikke levert noe stevning i og med at vi fortsatt har tid til rådighet. Vi er opptatt å av få en grundig gjennomgang av saken. På den annen side går vi ikke til søksmål i tide og utide, men finner vi at vi har en god sak, vil denne saken bli prøvd for retten. Vi snakker her om en totalentreprise, og entreprenøren har skrevet under på at han har tatt over alt ansvar i garantiperioden, sier Moen. - Dette med foreldelse er en sak som våre advokater nå ser på. Vi er selvsagt opptatt av å finne ut hvordan den alminnelige kunnskap om fasadeløsninger var på det gitte tidspunkt. Men uansett er vi opptatt av at en slik sak blir belyst, nettopp for å lære. Da kan vi unngå at tilsvarende problemer oppstår på andre prosjekter. Man må forvente at en fasade på et moderne bygg skal holde i mer enn ti-tolv år før problemene kommer, sier Moen som også minner om det ansvar en totalentreprenør har i en slik sak. - I ettertid nytter det ikke å skylde på arkitekter, rådgivere eller byggherrer dersom ikke totalentreprenøren går god for de løsninger som velges, sier han. - Hva med alle leilighetene som er omsatt etter at dette ble kjent? - Det har vært en god del salg av leiligheter, men vi har vært svært opptatt av å rapportere til huseierne om utviklingen i saken rundt fasadene. Jeg forutsetter at denne kunnskapen er brakt videre ved salg. Viss ikke kan noen få problemer. I noen grad har selvsagt disse problemene reflektert seg i prisen. Men vi må heller ikke glemme at de aller fleste leilighetene ikke har hatt problemer så langt og når vi nå har funnet ut hvordan fasadene skal repareres, vil alle leilighetene etter hvert bli satt i utmerket stand igjen. Man skal heller ikke glemme den attraktive beliggenheten, sier Moen.