Inntrykket av kraftbransjen på bedringens vei

Forbrukernes totalinntrykket av kraftbransjen stiger signifikant, og det samme gjør tilliten til pålitelige leveranser og inntrykk av bransjens innovativitet.

Resultatene er hentet inn av TNS Gallup gjennom deres Energibarometer. Målingen ble foretatt i juni mens prisene var i ferd med å normalisere seg. - Bedringen i folks inntrykk av bransjen kan både skyldes prisnedgangen og de prosessene som er satt i gang for å forbedre bransjens rykte og omdømme, sier Eva Fosby Livgard, avdelingsleder i Gallup, i en kommentar til resultatene. Gallup vil imidlertid ikke friskemelde bransjen. Tilliten til at kraftbransjen ikke tar ut en for høy profitt har alltid vært lav i Gallups målinger. Skåren ligger på 26 poeng for tredje gang på rad. I tillegg er det fremdeles mange som ikke stoler på informasjonen de får kraftbransjen. - Vi finner en positiv endring også her, sier Livgard, men den er mindre enn for totalinntrykk. Gallup spør også om hvilket inntrykk forbrukerne har av kraftbransjens serviceinnstilling og kundeorientering. Resultatet er middelmådig i forhold til hva det bør være, for å behandle kundene på en skikkelig måte har ingen negative konsekvenser for profitt og marginer. Oppsummert kan vi derfor si at prisene på kraft faller, og forbrukernes inntrykk av og tillit til bransjen bedres. Men selv om oppgangen på noen områder er positiv for bransjen, ligger likevel resultatene langt under det som bør være målet. - Det som er viktig nå, er at bransjen tar lærdom av situasjonen i vinter. Vi tror at en ny vinter med høye priser på kraft vil kunne være svært negativt for bransjen og leverandørene. Kundene kan trolig tilgi én anormal vinter, men dersom det kommer to slike vintrer rett etter hverandre, stiller man kraftkundenes tålmodighet på prøve. I tillegg vil politikerne da kunne føle et sterkere press for å regulere bransjen og markedet ytterligere, avslutter Eva Fosby Livgard. Om Kraftbransjeindeksen Kraftbransjeindeksen måler norske forbrukeres inntrykk av og deres tillit til hele kraftbransjen, det vil si til kraftleverandører, nettselskaper og produsenter. Dette inkluderer således folks kraftleverandører og deres meninger om kraftbransjen som helhet. Gallup har først målt forbrukernes totalinntrykk av kraftbransjen. Dette gir uttrykk for hvor sterk posisjon hele bransjen har blant forbrukerne. Dessuten måles forbrukernes tillit til at bransjen ikke tar ut en for høy profitt, at bransjen har trygge og pålitelige leverandører, om forbrukerne mener at kraftbransjen er en nytenkende og fremtidsrettet bransje, som gir forbrukerne informasjon de kan stole på og strømkundenes inntrykk av servicenivået i kraftbransjen. Når respondentene har blitt bedt om å vurdere bransjen, har Gallup brukt en skala fra 1 til 6. Denne regnes om til en 1-100 skala og presenterer gjennomsnittet som en skår. Fakta om undersøkelsen Gallup Energibarometer måler kontinuerlig utviklingen i norske kraftkjøperes atferd, holdninger og interesse for energispørsmål. Hvert kvartal intervjues et representativt utvalg på ca.1000 norske kraftkjøpere på telefonen. Resultatene det her refereres til er basert på de data som ble samlet inn 2. 8. juni 2003.