Betaler mer enn veien koster

Stortinget vil torsdag godkjenne et nytt bompengeprosjekt på E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Bilistene vil med bompengene betale 3,79 milliarder for en vei som koster 3,5 milliarder å bygge.

I utgangspunktet skal fordelingen mellom stat og bompenger være 50-50, men i forslaget som Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité i dag stiller seg bak, heter det at staten skal betale 730 millioner av den totale kostnaden på 3,5 milliarder kroner, mens 2,77 milliarder skal hentes inn med bompenger, skriver Aftenposten.

I tillegg må bilistene via bompenger betale alle utgifter til innkreving og finansiering, en ekstraregning på 800 millioner kroner.

Totalt sett skal bilistene dermed betale 3,79 milliarder kroner for en vei som koster 3,5 milliarder kroner å bygge, en bompengeandel på 108 prosent.

- Dette er et bedrøvelig stjerneeksempel på hvordan veifinansieringen fungerer i Norge. Bilistene blir rett og slett lurt, for de vet ikke hvor mye de faktisk betaler, sier saksordfører Arne Sortevik (Frp).
Fremskrittspartiet er imot bompenger, men alle andre partier er forventet å stille seg bak bompengefinansieringen, selv om flere representanter er noe motvillig.

- Dette blir feil bruk av penger, og jeg skal gjøre alt jeg kan for at pengene vi bruker, skal gå til vei, ikke til administrasjon og andre kostnader. Jeg er møkk lei av å høre samferdselsministeren skryte av hvor mye penger hun bruker. Dette er skattebetalernes penger, og poenget er jo hvordan de brukes, sier Borghild Tenden (V), nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen