Stavanger Lufthavn Sola

Stavanger Lufthavn Sola

Sted: Sola

Prosjekttype: Tilbygg/oppgradering

Totalkostnad eks mva: 200 millioner kroner

Bruttoareal: 2.920 kvm

Byggherre og prosjektleder: Avinor

Prosjektkoordinator og prosjekteringsledelse: Actus Rådgivning

Arkitekt: Archus

Rådgivere: RIB: RIBE - RIV: Sweco - RIE: Mjelde & Johannesen - RIBr og byggekontrollør: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: T Stangeland Maskin - Peling: Holt Risa - Betongarbeider innland: Jærentreprenør - Betongarbeider utland: Hellevik VVS - Betongelementer: Spenncon - Stålarbeider: Riska Sveis - Tømrer: Jærmester - Isolasjon og taktekking: Protan Bygg og Tak - Glassfasader: Rubicon - Maler og gulvlegger: Nysted - Mur- og flisarbeider: Murm. Torben Seerup - Himlinger: Byggefirma Tunge - Skilting inne: Scandesign - Rørlegger: Osv. Sivertsen - Luftbehandling: URD Klima Sandnes - Elektro (inkl brannalarmanlegg): Siemens - Tele: Bravida - Automatiseringsanlegg: GK Norge - Heiser og rulletrap

Ny innenlandsterminal på Sola

Avinor har tatt i bruk første del av en ny innenlandsterminal ved Stavanger Lufthavn Sola.

Den nye terminalen gir økt kapasitet og bedre forhold for passasjerene. Behovet for bussing til fly som må parkere et stykke unna terminalen blir kraftig redusert.

Ti trinns plan
Prosjektkoordinator Erik Lindberg i Actus AS forteller at utbyggingen er del av en ti trinns plan for utvikling av flyplassen.

- Den nye innenlandsterminalen er en del av trinn sju i planen. Dette trinnet omfatter en ny innenlandsterminal på bakkeplan og en i etasjen over og ny utenlandsterminal. Vi må tenke langt frem og har en masterplan vi rullerer.

Byggetrinn 7 har en totalpris på 200 millioner kroner eks mva. Terminalbygget er tegnet av Arkitektfirmaet Archus fra Oslo og utføres i delte, byggherrestyrte entrepriser. Byggearbeidene startet i januar 2007. Den første delen av innenlandsterminalen ble tatt i bruk 18. desember i fjor. Den andre delen, som skal ligge i forlengelsen av del I, skal tas i bruk i 2010. Grunnarbeidene på utenlandsterminalen har startet. Dato for endelig sluttføring er ikke bestemt. Siden Stavanger Lufthavn Sola har en relativt stor andel passasjerer som reiser til og fra utlandet er det viktig å få bygget denne terminalen. Dagens terminal er ofte helt full.

Betongelementer
Det er brukt friksjonspeler under den nye innenlandsterminalen. Akkurat nå pågår arbeid med å sette ned slike peler på den nye utenlandsterminalen.

Den nye innenlandsterminalen har plasstøpte konstruksjoner i grunnen og bærende konstruksjon av betongelementer og hulldekker over bakkeplan. Taket er flatt, isolert og papptekket. Senere kommer det en ny etasje over dagens terminal. Fasadene består av glass, platekledning og steinmurer. Innvendig er det fliser på gulvene, malte flater og åpen himling.

Lindberg sier at den største utfordringen i arbeidet har vært grensesnittet med gjerder.

- På CSRA område, rød sone, har vi hatt et meget strengt regime med samme sikkerhetskrav som for passasjerer. Vi har lagt stor vekt på å forberede bygget for videre utbygging. Dette gjelder både konstruksjonsmessig og tekniske anlegg.

Provisoriske nedløp
Det ble praktisert rent bygg under oppføringen av den nye innenlandsterminalen. For å unngå fukt i konstruksjonen ble det lagt på byggelagstekking og etablert provisoriske nedløp for vann slik at vannet ble ledet bort med en gang.

Terminalen har SD-anlegg, balansert ventilasjon med varmegjenvinning og vannbåren oppvarming basert på varmepumper. Avinor skal senere i gang med å lage ny energisentral og et eget nærrørvarmenett. Brannsikring er ivaretatt med fullsprinkling. På den kommende utenlandsterminalen blir det solavskjerming via soldempende glassruter.

Ifølge Lindberg har bemanningen under byggearbeidene variert fra 30 til 80 personer.

- Vi har ikke hatt noen alvorlige skader under arbeidet. Alle som har arbeidet her måtte ha arbeidskort og vi har sjekket arbeids- og boforhold til utenlandske gjestearbeidere. Dette har vært lærerikt prosjekt. Den tiden vi har prosjektert og bygget har regelverket blitt skjerpet og trafikkutviklingen vært formidabel, noe som har vært utfordrende.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter