E18 Frydenhaug Eik

E18 Frydenhaug Eik

Sted: Drammen

Prosjekttype: De siste fire km av firefeltsvei-utbyggingen gjennom Drammen.

Kostnadsramme: Ca 800 millioner kroner

Byggherre: Statens vegvesen

Konsulent: Multiconsult. Rasmussen og Strand ble innleid på elektro

Hovedentreprenør: Mesta

Opprustning av gammel Kleivenetunnel: Martinsen & Duvholt, Vedlikehold-Service Drammen, Trygg Vei, Injeksjonsteknikk, NCC Roads, Hobro Bygg, Lande Mek. Verksted, Fjeldheim & Knudsen og Land Elektriske

Grøntentreprise: Isachsen Entreprenør

Sentrale underentreprenører for Mesta: Hæhre Entreprenør, Martinsen & Duvholt og Isachsen Entreprenør

Trangt og komplisert

Statens vegvesens prosjektleder Bjørn Kleppestø bruker ordene trangt og komplisert når han skal oppsummere utbyggingen av de siste fire kilometerne med firefeltsvei gjennom Drammen.

I slutten av januar kunne samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpne E18-parsellen Frydenhaug - Eik i Drammen. Med blant annet et nytt løp av Kleivenetunnelen på plass er en av Norges mest kjente flaskehalser erstattet med en etterlengtet firefelts motorvei.

Tett trafikk helt inntil

Ifølge Bjørn Kleppestø, prosjektleder for Statens vegvesen, har det vært en krevende oppgave og både planlegge å gjennomføre utbyggingen av de siste kilometerne med firefeltsvei gjennom Drammen. Anleggsområdets beliggenhet tett inntil både eksisterende E18 og Vestfoldbanen har bidratt sterkt til prosjektets kompleksitet.

- Det har vært spesielt trangt på Frydehaugsiden hvor det var fjellskjæring på den ene siden av E18 og bebyggelse på den andre. Vi har hele veien hatt stort fokus på sikkerhet og har så godt som mulig forsøkt å få til små veiomlegginger som har gitt tilstrekkelig trafikkflyt samtidig som vi har fått rom nok til å utføre jobben, sier Kleppestø. Han mener trafikantene stort sett har vist stor tålmodighet under prosjektet.

Ekstra hodebry

Multiconsult har vært konsulent for parsellen. Med unntak av elektroprosjekteringen, som de satte bort til Rasmussen & Strand, har Multiconsult prosjektert alle fagområder i eget hus. Rådgiverfirmaets oppdragsleder, Jon Johansen, er enig med Kleppestø i at nærheten til jernbane og vei har vært krevende.

- Det er lagt ned mye arbeid i planleggingen av et byggesystem som gjør det mulig å utføre anleggsarbeid parallelt med trafikkavviklingen. Kommer vi ikke opp med løsninger som er gjennomførbare for entreprenørene så stopper det helt opp, sier Johansen og legger til at tidsfristene på prosjekteringen har vært i tøffeste laget.

En krevende skjæring

Både Johansen og Kleppestø trekker frem tunnelportalen på Frydenhaugsiden som kanskje det mest krevende elementet i prosjektet. Det siste trafikantene ser før de kjører inn portalen til det nye sørgående løpet av Kleivenetunnelen er en flott skiferforblendet vegg. De passerende vet imidlertid lite om konstruksjonen som skjuler seg bak skiferveggen.

- Tunnelportalen har blitt en spesiell konstruksjon. Dette har sammenheng med at Vestfoldbanen ligger tett inntil og cirka 15 meter over ny E18. Grunnforholdene under Vestfoldbanen er tildels svært dårlige. En 70 meter lang og inntil 15 meter høy stagforankret spuntvegg sammen med selve tunnelportalen i plasstøpt betong, holder nå massene under Vestfoldbanen på plass, sier Johansen.

Mesta ganger to

Det er Mesta som har utført de to hovedkontraktene ved parsellen Frydenhaug - Eik. Hovedelementet i kontrakten Frydenhaug - Kobbervikdalen har vært drivingen av Kleivenetunnelens nye tofeltsløp på 1860 meter. Ifølge Bjørn Kleppestø har gode fjellforhold sørget for at arbeidene med tunnelen har gått overraskende bra.

Kontrakten på Frydenhaug - Kobbervikdalen har også inneholdt byggingen av cirka 270 meter vei i dagsonen og ikke minst har Mesta bygget den 96 meter lange og 9,5 meter brede Frydenhaug bru, som krysser E18.

Masseutskifting

Kobbervikdalen - Eik er Mestas andre kontrakt. Her har entreprenøren blant annet bygget ny Baserud bru. Den 93 meter lange og 12,2 meter brede betongbrua er det første man kjører over når man kommer ut av det nye tunnelløpet.

- Frem mot Eik er også eksisterende firefeltsvei breddeutvidet. Det har vært til dels vanskelige grunnforhold på denne strekningen og vi har derfor utført en del masseutskifting. Det har vært trangt også her, men vi har i stor grad klart målsettingen om å beholde fire kjørefelt under hele byggeperioden, forteller Kleppestø.

Mange små entrepriser

Opprustningen av det gamle løpet av Kleivenetunnelen har så klart vært en viktig del av firefelts-veiutbyggingen. Denne kontrakten fikk en del oppmerksomhet da Mesta som eneste entreprenør leverte inn et tilbud som lå skyhøyt over Statens vegvesens beregninger. Vegvesenet tok da en meget smart beslutning om å dele kontrakten i mange små entrepriser.

- Mestas tilbud var på cirka 81 millioner, mens sluttsummen med flere mindre entrepriser inkludert vårt koordineringsarbeid havner på 30 - 40 millioner kroner, opplyser Kleppestø.

Jobber med konkurransegrunnlaget

Statens vegvesens prosjektleder håper og tror at parsellen Frydenhaug - Eik vil holde seg innenfor kostnadsrammen på i underkant av 800 millioner kroner. Det svaret får ikke Kleppestø før de har sluttført kontraktene med Mesta. I tillegg inneholder parsellen en kontrakt på opprustning av Rv. 282 gamle Holmestrandsvei.

- Vi jobber fortsatt med konkurransegrunnlaget på denne kontrakten og håper vi kan være klare med dette før påske. Vi antar dette er en jobb på 25-30 millioner kroner, sier Kleppestø.

Rv. 282 gamle Holmestrandsvei har for mange trafikanter vært en avlastningsvei på dager da trafikken har stått gjennom Kleivenetunnelen. Med fire felt på plass satser Statens vegvesen nå på å gi veien en såkalt grønn profil. Det vil si innstramming av kjøreareal til fordel for gang- og sykkelvei for de myke trafikantene.

- Det blir en miljøopprustning av veien, men dette skal fortsatt være en avlastningsvei dersom et av tunnelløpene må stenges, avslutter Kleppestø.

Tekst og foto: Ådne Homleid

 


Flere prosjekter