Veibygging blir nedprioritert

Til tross for sterk vekst i trafikken gikk en betydelig mindre andel av Norges bruttonasjonalprodukt til veibygging i 2007 enn i 1995.

Det viser tall som Statistisk sentralbyrå har utarbeidet for Aftenposten. Tallene dokumenterer at staten kuttet bevilgningene til vei med 23 prosent fra 1995 til 2007, sett i forhold til bruttonasjonalproduktet for Fastlands-Norge.

Utviklingen i veibevilgningene kommer til tross for at lokale veimyndigheter rundt i Norge har varslet om stadig dårligere standard på et veinett der trafikken er tredoblet de siste tiårene.

Tallene opprører opposisjonspolitikerne.

- Disse tallene forteller oss akkurat hvorfor det står så dårlig til med norske veier. Vi er kommet kolossalt på etterskudd, sier Øyvind Halleraker (H)
Han mener årsaken til veikuttene er at samferdselssektoren har tapt i kampen mot andre viktige formål som sykehus og skoler.

Brutte løfter
Borghild Tenden (V) mener tallene viser at Regjeringen har brutt sitt løfte om storsatsing på samferdsel. Aps Torstein Rudihagen fortviler også over veistandarden, men han er ikke enig i at regjeringen har brutt noe løfte.

- Nei, den sittende regjering har ikke sviktet. Det er aldri bevilget så mye penger til vei som i årets statsbudsjett. Det avgjørende nå er at vi klarer å snu den trenden som tallene viser, sier han.

Arne Sortevik (Frp) sier problemet med dårlige veier er blitt større under denne regjeringen, mens SVs Hallgeir Langeland mener det er positivt at det bygges mindre vei i sentrale strøk.

Merkelig regnemåte
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) reagerer på tallene fra SSB og mener det er en merkelig måte å regne på.
- Det må telles i kroner og milliarder. Man kan ikke regne seg bort fra at satsingen på vei ligger høyere nå enn noen gang før i moderne tid. Samtidig har andre ting fått større plass i statsbudsjettene, som trygd og helse. Vi er i gang med en snuoperasjon på samferdsel, men den er ikke fullført, og satsingen er langt unna det den bør ligge på, sier Navarsete.