Doosan og Bobcat til Rosendal

Rosendal Maskin skal nå ta hånd om salget av Doosan, Bobcat og Doosan Moxy i Norge.

Etter at Doosan kjøpte Moxy i fjor høst, ønsket det Sør-Koreanske konsernet kun en importør for alle sine varemerker i Norge.

- Vi ble i denne forbindelse kontaktet og fant dette meget interessant, forteller Ole Marius Rosendal i Rosendal Maskin AS.

Rosendal Maskin har etablert selskapet Doosan Bobcat AS, som fra 1. mars vil stå for det norske salget av Doosan, Bobcat og Doosan Moxy i Norge.

Rosendal Maskin tar dermed over Trondrud Maskins Doosan-agentur for Norge. Daglig leder Magnar Trondrud sier i en kommentar til Byggeindustrien at han nå kommer til å konsentrere seg om de andre agenturene han har ansvaret for i Norge. Trondrud forteller at det ikke hadde vært han imot å beholde Doosan-agenturet i Norge, men i tilbudet han fikk fra Doosan lå også agenturet for Bobcat, og det ønsket ikke Trondrud.

- Gjør et regnskap på de som har hatt Bobcat i Norge de siste 30 årene, så får du et svar på hvorfor jeg ikke er interessert i det agenturet, sier Trondrud.

Med anleggsmaskiner fra Doosan og Bobcat kan det nye selskapet i Rosendal-Gruppen tilby to av verdens mest etterspurte anleggsmaskiner til sine kunder.

Produktspekteret spenner over gravemaskiner fra 1,5 til 52 tonn og lastere fra 1 til 21 tonn. Sammen med JCB anleggs- og servicemaskiner og Doosan Moxy ledd-dumpere, kan Rosendal nå tilby et maskinsortiment som vil tilfredsstille de fleste entreprenører.

- I et tøft marked er det viktig å ha flere bein å stå på, forteller Ole Marius Rosendal.

Doosan Bobcat vil selge både nye og brukte Doosan og Bobcat maskiner. Denne avdelingen vil også selge de populære ledd-dumperne fra Doosan Moxy. B. Aandal Anleggsmaskiner AS vil bli forhandler og kommer til å fortsette å dekke markedet i samme område som de har i dag når det gjelder Doosan Moxy.

- Vi ønsker med den nye satsingen å være mer tilgjengelig for våre kunder. Vi er i dag en betydelig aktør på Østlandet. Med bredere produktspekter og noen av bransjens sterkeste merkevarer, kan vi bygge opp et større salgsapparat også i andre deler av landet, sier Rosendal. Han lover at de også vil bygge opp et meget oppegående ettermarkedsapparat.